لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

انتقاد تند صادق لاریجانی از «حذف چهره‌های خدوم خبرگان»


صادق لاریجانی در میانه تصویر
صادق لاریجانی در میانه تصویر

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، با مخاطب قرار دادن اصلاح‌طلبان و «برخی کسانی که علی‌القاعده باید مصالح نظام را بشناسند»، در اظهارنظری تند، از «حذف چهره‌های خدوم از مجلس خبرگان» ابراز نارضایتی کرده‌است.

آقای لاریجانی ضمن «تقدیر و تشکر صمیمانه»، در بخشی دیگر از پیامی که شب نهم اسفند ماه در ارتباط با انتخابات اخیر صادر شده، می‌گوید «در طول قریب به دو ماه رسانه‌های متعلق به دولت آمریکا و انگلیس و خصوصا رسانه‌های متعلق به سازمان‌های جاسوسی آنان و نیز ضد انقلابیون فراری از کشور و اصحاب خارج نشین فتنه ۸۸ که از کشورهای غربی ارتزاق می کنند، تلاش بی‌وقفه کردند تا برخی مسئولین عالی رتبه نظام را از مجلس خبرگان رهبری حذف کنند».

«فتنه» واژه‌ای‌ است که نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای، در مورد اعتراضات سال ۱۳۸۸ به نتیجه انتخابات، از آن استفاده می‌کنند.

رئیس‌ قوه قضائیه سپس بدون آنکه نامی از کسی ببرد افزوده است «و با کمال تأسف، اصلاح‌طلبان داخلی و حتی برخی کسانی که علی‌القاعده باید در تشخیص مصالح نظام از دیگران پیشی بگیرند، در حرکتی کاملا هماهنگ با رسانه‌های آمریکا و انگلیس و اذناب آنان، همچون رسانه‌های وهابیت تکفیری عربستان و داعشی‌ها، سعی کردند در برخی از استان‌ها خادمان ملت را از راهیابی به مجلس خبرگان مانع شوند».

صادق لاریجانی پرسیده است «اینگونه همنوایی با اجانب برای حذف چهره های خدوم از حضور در مجلس خبرگان، جزو مصالح نظام است؟»

این گفته‌ها در زمانی مطرح شده است که آخرین نتایج انتخابات مجلس خبرگان در تهران نشان می‌دهد، محمد یزدی، رئیس فعلی این مجلس و محمد تقی مصباح یزدی، «پدر معنوی جبهه پایداری»، در میان راه‌یافتگان جای ندارند. احمد جنتی از دیگر چهره‌هایی‌ست که اکنون در انتهای جدول قرار گرفته است.

این نتیجه پس از آن است که اصلاح‌طلبان و گروه‌ها و چهره‌های نزدیک به دولت ایران خواستار رای شهروندان تهرانی به «لیست امید» و «خبرگان مردم» شده بودند. به نظر می‌رسد رای به این دو فهرست، تا کنون جلوی راه یافتن اصول‌گرایان تهران را به مجلس شورای اسلامی و آقایان یزدی و مصباح یزدی را نیز به مجلس خبرگان گرفته‌است.

نتیجه نهایی هیچ‌یک از دو مجلس در تهران هنوز اعلام نشده‌است.

انتخابات هفتم اسفند ماه در پی رد صلاحیت گسترده چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب صورت گرفته‌است. داوطلبان تائید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان، در برخی حوزه‌ها هیچ نیازی به رقابت با نامزد دیگری نداشتند، چرا که جز خود آنها فرد دیگری تائید صلاحیت نشده بود.

شورای نگهبان، هیئتی تشکیل‌شده از سوی منصوبان رهبر جمهوری اسلامی و معرفی‌شدگان رئیس قوه قضائیه است.

XS
SM
MD
LG