لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

تهدید عباس به ترک مذاکرات صلح در صورت شهرک‌سازی اسرائیل


محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی
محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی
درحالی که تنها دو روز از اعلام تجدید مذاکرات مستقیم صلح اسرائیلی- فلسطینی می گذرد، محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی درنامه ای تهدید کرده است که تجدید ساخت و سازهای اسرائیلی به مفهوم پایان مذاکرات نیز خواهد بود.

آقای عباس در نامه ای به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، هشدار داده است که در صورت از سرگیری ساخت و ساز اسرائیل در کرانه باختری و شرق بیت المقدس، فلسطینی ها مذاکراتی را که باید به زودی از سرگرفته شود، ترک خواهند کرد.

نامه محمود عباس برای دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، کاترین اشتون، وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا و بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، که اعضای کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه هستند، نیز ارسال شده است.

محمود عباس دراین نامه تاکید کرده است که مذاکرات پیش رو باید بر اساس قطعنامه های شورای امنیت، تصمیمات مجمع عمومی سازمان ملل متحد و طرح صلح «نقشه راه» و بیانیه کنفرانس مادرید باشد.

در همین حال، آقای عریقات روز یکشنبه در مصاحبه با رسانه های اسرائیل تایید کرد که آمریکا حاضر نشده است تضمین هایی به تشکیلات فلسطینی بدهد که دوران تعلیق ساخت و سازهای اسرائیلی، در طول مذاکرات صلح نیز ادامه یابد.

اما آقای عریقات افزود: «اگر اسرائیل به راستی صلح می خواهد، این فرصتی است که این بار خود را در معرض آزمون واقعی قرار دهد».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه در نشست دولت خود گفت: «مذاکرات آتی بسیار دشوار، اما ممکن است»، ولی اضافه کرد که «همه انتقاد کنندگان و کسانی را که تردید دارند، غافلگیر خواهیم کرد».

کمیته چهار جانبه صلح خاورمیانه جمعه اعلام کرده بود که دو طرف اسرائیلی و فلسطینی با از سرگیری مذاکرات مستقیم موافقت کرده اند.

قرار است این گفت‌وگوها، پس از ۲۱ ماه رکود، از دوم سپتامبر، یازدهم شهریور، در آمریکا آغاز شود. یک روز پیش از آن، باراک اوباما با رهبران اسرائیلی و فلسطینی و نیز با رئیس جمهوری مصر و پادشاه اردن، که آنها نیز به واشینگتن دعوت شده اند، دیدار خواهد کرد.

نگرانی فلسطینی ها از تجدید ساخت و سازهای اسرائیل، از پس از بیست و ششم سپتامبر، تاریخی است که موعد ده ماهه تعلیق ساخت و سازهای اسرائیلی به پایان می رسد.

دولت نتانیاهو پاییز گذشته در چارچوب یک بسته «تشویقی» برای بازگشت فلسطینی ها به مسیر مذاکرات، شهرک سازی ها را برای یک دوره ده ماهه تعلیق کرد.

وزیران راستگرای اسرائیلی خواهان آن شده اند که ساخت و سازها در پایان این موعد از سر گرفته شود اما وزیران حزب کارگر، هم پیمان با دولت نتانیاهو، با آن مخالفت می کنند.

آمریکا و دیگر اعضای کمیته چهار جانبه صلح خاورمیانه تاکید کرده اند که مذاکرات بدون پیش شرط از سر گرفته می شود؛ درخواستی که نخست وزیر اسرائیل بر سر آن اصرار می ورزید در حالی که آقای عباس تاکید داشت اسرائیل باید متعهد شود که ساخت و سازها را بعد از ۲۶ سپتامبر نیز متوقف کرده و با استقلال فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ موافقت می کند.

سازمان های عضو «جبهه مقاومت» فلسطینی ضمن انتقاد شدید از تشکیلات خودگردان برای بازگشت به مذاکرات مستقیم با اسرائیل، نسبت به «ناکامی» آن ابراز «اطمینان» کرده اند.

اتحادیه عرب نیز یکشنبه اعلام کرد با تردید به احتمال موفقیت دور تازه مذاکرات سیاسی اسرائیلی- فلسطینی می نگرد. این اتحادیه ابراز نظر کرد که همه درخواست های اسرائیل برای آغاز مذاکرات مستقیم لحاظ شده، ولی درخواست های فلسطینی ها لحاظ نشده است.

سوریه نیز روز یکشنبه در بیانیه ای ابراز بدبینی کرد که مذاکرات این بار اسرائیلی- فلسطینی با «شکستی جدی تراز پیمان اسلو روبه‌رو شود».

بدبینی اعراب در حالی ابراز می شود که کشورهای غربی از تجدید گفت‌وگوهای صلح استقبال گسترده ای کرده اند.

حامیان صلح خاورمیانه ارزیابی کرده اند که بتوان در یک سال مذاکرات را به مرحله استقلال فلسطین رساند؛ امری که نظر به پیچیده بودن موضوع های مورد اختلاف دو طرف در نزاعی که ده ها سال طول کشیده، مورد تردید بسیاری از ناظران است.
XS
SM
MD
LG