لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

عبادی: بهبودی در وضعیت حقوق بشر در ایران دیده نمی‌شود


خبرگزاری رویترز می نویسد، محمود احمدی نژاد با شخصیتی تفرقه انداز و جنجالی پس از انتخابات جنجالی سال گذشته و پس از تهدید اپوزیسیون رفع شد، اکنون تبدیل به تفرقه انداز کبیری شده که حتی میان رهبران محافظه کار جمهوری اسلامی اختلاف انداخته است. مهرزاد بروجردی، پژوهشگر علوم سیاسی و کارشناس مسائل ایران در دانشگاه سیراکیوز آمریکا می گوید اکنون که دولت احمدی نژاد از شر جنبش موسوم به جنبش سبز به اصطلاح خلاص شده، آنها جنگ را در میان خود آغاز کرده اند.

در همین حال و در آستانه سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک ما شاهد آزادی سارا شورد، شهروند آمریکایی هستیم که به اتهام ورود غیرقانونی به ایران نزدیک به ۱۴ ماه را در سلول انفرادی زندان اوین سپری کرد. علاوه بر آزادی سارا، شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر که تا چندی پیش در زندان به سر می برد، موقتاً آزاد شده است و حتی فردی که در تلویزیون جمهوری اسلامی خود را سکینه محمدی، زنی که به جرم زنای محصنه به سنگسار محکوم شده، معرفی کرد، گفت وی مورد شکنجه و آزار قرار نگرفته است.

چنین اقداماتی از سوی دولت احمدی نژاد این پرسش را به وجود آورده که آیا این تحولات صرفاً در رابطه با سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک است یا اینکه جمهوری اسلامی به مسائل حقوق بشری توجه بیشتری مبذول کرده است؟

شیرین عبادی، وکیل ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل در گفت و گویی با رادیو فردا در همین زمینه گفت وی تغییری در وضعیت حقوق بشر در ایران نمی بیند.

شیرین عبادی: مسئله نقض حقوق بشر در ایران موضوع تازه ای نیست. متاسفانه امری است که همیشه اتفاق می افتاده و خصوصاً در یک سال و نیم اخیر نقض حقوق بشر بیشتر شده. من مجموعه اعمال را بررسی می کنم. در مجموع وضعیت بر همان روال سابق است . بهبودی مشاهده نمی کنم.

خانم عبادی! آیا اساساً فکر می کنید که زمینه برای بهبود شرایط حقوق بشر در ایران در حال حاضر فراهم هست؟

متاسفانه من زمینه های بهبود شرایط حقوق بشر را در ایران ندیدم. زیرا هر چند که آمریکایی را آزاد کرده اند که البته از روز اول هم دستگیری اش اشتباه بود که زیرا به محض ورود به ایران دستگیر کردند و گفتند که این می خواست جاسوسی کند که اگر چنین نیتی هم داشت، فرصتی برای این کار نمی داشت. و اگر مدعی هستند که در عراق کاری کرده، پس چرا دولت عراق حرفی نزد و در عراق می بایستی این محاکمه و دستگیری صورت می گرفت... به هر حال این خانم از اول هم بیگناه بود و باید آزاد می شد و آزادی ایشان نشانه بهبود و ضعیت حقوق بشر در ایران نیست. زیرا از سوی دیگر می بینیم که خانم نسرین ستوده را دستگیر کردند. یک وکیل ایرانی که فقط به علت دفاع از زندانیان سیاسی الان در زندان است. از سوی دیگر آقای اولیایی فرد وکیل دیگر دادگستری صرفاً به خاطر اینکه تلاش می کند که مجازات اعدام برای مجرمان کمتر از ۱۸ سال در ایران حذف شود به یک سال حبس محکوم شده و در زندان است. آقای اسانلو در زندان است. خانم بهاره هدایت در زندان است. اینها نشانه ای است از اینکه وضعیت حقوق بشر در ایران بهتر نشده است.

بسیاری از فعالان سیاسی ایرانی در آمریکای شمالی که می خواهند هفته آینده و به هنگام ورود احمدی نژاد به نیویورک در برابر سازمان ملل دست به تظاهرات بزنند، مصمم اند به تخلفات و تجاوزات حقوق بشری در ایران توجه بیشتری کنند.
XS
SM
MD
LG