لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری؛ هنوز بدون «چهره»‌ها


زنی در حال ثبت‌نام
زنی در حال ثبت‌نام
مراحل اجرایی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از صبح سه شنبه ۱۵ اردیبهشت همزمان با شروع ثبت‌نام از داوطلبان آغاز شد.

در یک ساعت نخست دستکم ۲۰ نفر دواطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند اما خبرگزاری‌ها اعلام کردند که تاکنون هیچ یک از «چهرهای مطرحی» که پیشتر کاندیداتوری خود را اعلام کرده‌اند در میان ثبت نام کنندگان نبوده‌اند.

محمود احمدی نژاد، میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محسن رضایی و اکبر اعلمی از چهره‌های سیاسی شناخته شده‌ای هستند که پیشتر کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد را اعلام کردند.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای همزمان با دستور آغاز انتخابات ریاست جمهوری دهم و ثبت نام از کاندیداها اعلام کرد که داوطلبان شرکت در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری یا نمایندگان تام‌الاختیار آنان که کتباً معرفی شده باشند، می‌توانند تا ۱۹ اردیبهشت به مدت ۵ روز برای ثبت نام به این ستاد در وزارت کشور مراجعه کنند.

در اطلاعیه ستاد انتخابات همچنین با اشاره به ماده ۳۵ قانون انتخابات بر شرایط دواطلبان کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری تاکید شده است.

بنابر ماده ۳۵ قانون انتخابات ، دواطلبان ریاست جمهوری باید «از رجال مذهبی، سیاسی»، «ایرانی الاصل »، دارای «تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران »، « مدیر و مدبر »، « دارای حسن سابقه و امانت و تقوا » و « مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور» باشند.

در اطلاعیه ستاد انتخابات کشور همچنین اعلام شده که « کاندیداها می‌توانند اسناد و مدارک مثبت صلاحیت خود را ضمیمه پرسشنامه اعلام داوطلبی نمایند و یا در مدت زمان رسیدگی به صلاحیت داوطلبان به شورای نگهبان ارائه کنند. »

خبرگزاری مهر در گزارشی از نخستین ساعات ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری گزارش داد که یکی از نمایندگان دوره های پیشین مجلس از جمله ثبت نام کنندگان روز آغازین ثبت نام انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری است.

وزارت کشور پیشتر اعلام کرده بود که در مدت ثبت نام اینترنتی، دستکم هزار داوطلب فرم های ثبت نام را پر کرده‌اند.

بنابر اعلام وزارت کشور پس از پایان مهلت پنج روزه ثبت نام مدارک دواطلبان برای بررسی صلاحیت آن ها به شورای نگهبان تحویل داده می‌شود و شورای نگهبان کار بررسی صلاحیت کاندیداها را از ۲۰ اردیبهشت آغاز و در پایان مهلتی ۱۰ روزه یعنی در ۳۱ اردیبهشت، اسامی کاندیداهای تائید شده را به وزارت کشور ابلاغ خواهد کرد.

در دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان از میان ۱۰۱۴ داوطلب کاندیداتوری تنها ۸ نفر را تائید کرد.

به گفته کامران دانشجو معاون سیاسی وزارت کشور که همزان ریاست ستاد انتخابات را بر عهده دارد، دوره تبیلغات رسمی کاندیداهای تائید شده ریاست جمهوری از اول خرداد تا ۲۰ خرداد تعیین شده و پس از یک شبانه روز ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی ، روز ۲۲ خرداد نیز روز رای‌گیری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ شمار واجدان شرایط برای دادن رای ۴۶ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۴۱۸ نفر اعلام شده بود ، اما به گفته کامران دانشجو در انتخابات ریاست جمهوری دهم ۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند.
XS
SM
MD
LG