لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

«نظام نوین بین‌المللی» در نشست لندن


دیمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه (بالا، راست) باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا (بالا، چپ) هو جین‌تائو، رئیس جمهوری خلق چین (پایین)
دیمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه (بالا، راست) باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا (بالا، چپ) هو جین‌تائو، رئیس جمهوری خلق چین (پایین)
روز چهارشنبه نشست گروه بیست در لندن کار خودرا آغاز کرد. در نشست وزیران و دیگر مقام‌های بلند پایه این کشورها شرکت داشتند. این نشست که دوروز به طول کشید روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای به کار خود پایان داد.

گوردن براون نخست وزیر بریتانیا در این همایش از زایش «نظام نوین بین‌المللی» سخن گفت و شمار زیادی از رسانه‌های دنیای غرب اعلامیه پایانی این نشست را «تاریخی» و محتوای آن‌را نشانه آغاز فصلی تازه در تاریخ سرمایه‌داری جهان دانستند.





گزیده‌ای از خبرها و گزارش‌های مربوط به نشست گروه۲۰ در لندن


مجله اقتصادى راديو فردا هر هفته روزهاى چهارشنبه، پس از خبرهاى ساعت ۱۹ به وقت تهران، پخش و پنج‌شنبه‌ها ۳۵ دقیقه پس از نیمه‌شب و ساعت ۱۳ و پنج دقیقه مجدداً تکرار می‌شود.

پیش از نشست گروه ۲۰ این نگرانی وجود داشت، که کشورهای عضو این گروه و دو بلوک مهم اقتصادی آمریکا و اروپا نتوانند براختلاف‌ نظرهای موجود چیره شوند و به راه حل های مشترکی برای رویارویی با بحران نرسند. اما بیانیه پایانی نشست گروه بیست ظاهرا به این نگرانی ها پایان داد.

از مجموع گزارش‌هایی که طی چند روز گذشت درباره نشست «گروه ۲۰» در لندن انتشار یافته، چنین بر می‌آید که چین نقشی مهم در گفت‌وگو‌های پشت پرده این نشست و نیز در فرجام موفقیت‌آمیز آن ایفا کرده است.

توافق‌های به دست آمده در پایان نشست دوم آوریل در لندن نشان داد که بر خلاف آنچه در پی بحران سال ۱۹۲۹ میلادی در جهان گذشت، قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان به ضرورت همکاری گسترده برای خارج شدن از بحران، باور دارند.

تحکیم صندوق بین‌المللی پول -به گفته عمده تحلیلگران اقتصادی- یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های گردهمایی گروه ۲۰ در لندن است. پیش از این نقش اصلی این نهاد، اعطای اعتبار به کشور‌های در حال توسعه بود که به دلایل گوناگون با دشواری‌های مالی روبه‌رو می‌شدند. در شرایط بحرانی کنونی، شمار بیشتری از کشور‌ها، از جمله در دنیای صنعتی، دست نیاز به سوی صندوق بین‌المللی پول دراز کرده و می‌کنند. با توجه به این واقعیت، نشست لندن تصمیم گرفت منابع مالی این نهاد سه برابر شود و به هزار میلیارد دلار برسد.

بدین سان طرح تحریک یا راه اندازی اقتصادی از سطح مرز‌های ملی کشور‌ها فراتر می‌رود و ابعاد جهانی به خود می‌گیرد. این ابتکار بسیار مهم نشان داد که نشست لندن ابعاد عظیم بحران را در نظر گرفته و به گونه‌ای مشخص و ملموس به آن پاسخ گفته است.

دیگر تصمیم‌های گروه ۲۰ در لندن، به ویژه درباره «بهشت‌ها یا گریزگاه ها ی مالیاتی»، جابه ‌جایی سرمایه‌ها، قواعد حسابداری وغیره...، به منظور ایجاد نظم بیشتر در روابط اقتصادی بین‌المللی و جلوگیری از تکرار بحران در آینده، اتخاذ شده است.

دکتر هادی زمانی، کارشناس اقتصادی در لندن، در گفت‌وگو با رادیو فردا در باره موضوع های نشست لندن و محور گفتگوها ی آن می‌گوید باتوجه به بحران گسترده اقتصادی در سطح جهان کشورها به این نتیجه رسیده اند که نظام مالی بین‌المللی باید اصلاح شود و سرمایه نهاد‌های مالی جهانی مانند صندوق بین‌المللی افزایش یابد تا بتواند به کمک کشورهای به ویژه در حال توسعه بشتابد.

دکتر مسعود کارشناس، استاد رشته اقتصاد در لندن، هم به رادیو فردا می‌گوید جلوگیری از بحران های آینده یک مساله دراز مدت است و الزام می‌کند که ساختار نظارت بر نظام مالی و پولی اصلاح شود.
XS
SM
MD
LG