لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

هاشمی رفسنجانی و «تلاش برای یافتن راه‌حلی سیاسی»


اکبر هاشمی رفسنجانی در تازه‌ترین سخنرانی خود ضمن تاکيد بر اين که بحران اخير با تدبیر رهبری قابل حل است، گفته است در کليات همچنان به راه‌حل‌هايی که در نماز جمعه مطرح کرد، معتقد است.

رئيس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخيص مصلحت، در ديدار با جمعی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفته است: «در شرايط امروز نيز برای برون‌رفت از وضعيت فعلی راه‌حل‌هايی را که با توجه به تجربياتم به ذهنم می‌رسيد در خطبه نماز جمعه مطرح کرده‌ام و هنوز نيز در کليات به آن معتقدم هرچند که ممکن است نواقص و زوايدی داشته باشد.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در عین حال گروه‌هايی را که «افراطيون» ناميده، متهم کرده است که مسبب به وجود آمدن شرايط فعلی در کشور هستند.

او گفته است: «افراطيون هرگاه زمينه حضور و فعاليت پيدا کرده‌اند نتايج خوبی را شاهد نبوده‌ايم و اقدامات اين‌گونه افراد برای ضد انقلاب جهت ضربه زدن به اسلام، نظام و رهبری فضا ايجاد می‌کرده است».

همین گفته‌های آقای رفسنجانی هم با واکنش انتقادی محمد یزدی از روحانیون تندروی حامی دولت - عضو شورای نگهبان، نایب رئیس مجلس خبرگان و مدیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم- روبه‌رو شده است که این سخنان را، «توهین و جسارت» به رهبر جمهوری اسلامی ارزیابی کرده است.

مهدی فتاپور، عضو شورای مرکزی اتحاد جمهوریخواهان ایران در آلمان به رادیو فردا می‌گوید که هم آقای هاشمی رفسنجانی و هم اعتدالیون محافظه کار وقتی صحبت از افراطیون دو طرف می‌کنند می‌گویند که باید این افراطیون کنار گذاشته شوند.

در اینجا افراطیون سمت رژیم مشخص است که چه کسانی هستند. آنها کسانی هستند که مسبب همه این مسائلی‌اند که در این مدت اتفاق افتاده است. ولی وقتی صحبت از کنار گذاشته شدن افراطیون جنبش سبز می‌شود در اینجا این سوال مطرح خواهد بود که افراطیون جنبش سبز چه کسانی هستند؟

چون این جنبش نمونه ای از جنبش‌های ضد افراط بوده است که تا به امروز مهم‌ترین خصوصیتش این بوده که با افراط و خشونت مقابله کرده است.

اگر کسانی که امروز در زندان هستند افراطیون مورد نظر باشند که در آن صورت به وجود آمدن یک راه حل سیاسی دشوارتر خواهد شد.

تجربه اتفاقات پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری نشان داده است که جناحی در حاکمیت کشور وجود دارد که بر اساس شواهد و قرائن موجود به نوعی از حمایت رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز برخوردار است و این جناح مخالف هر گونه مذاکره با مخالفین است. اگر چه این دیدگاه از سوی افرادی مثل هاشمی رفسنجانی و یا علی لاریجانی رد می‌شود، با توجه به این موضوع شما فکر می‌کنید خوشبینی اکبر هاشمی رفسنجانی تا چه‌ اندازه در حل مسائل موجود کاربرد دارد؟

بخش بزرگی از نیروهای درون رژیم که در راس آن فرماندهان سپاه و یکسری مقامات امنیتی و برخی از اعضا کابینه قرار دارند، معتقدند که تنها راه حل موجود، سرکوب، خونریزی و اعمال فشار است و همین سیاست را هم سعی کرده‌اند از ۲۲ خرداد در پیش بگیرند و در مجموع در یک جنبه‌هایی هم سیاست آنها پیش رفته است.

البته بعد از روزهای بحرانی وحساس عاشورا در هفته‌های اخیر، کمی اوضاع آرام‌تر شده است و شاید خوشبینی موجود هم از همین زاویه باشد که کسانی می‌کوشند راه‌حل‌های سیاسی را برای حل مسائل موجود پیشنهاد کنند. ولی در همین شرایط هم نباید فراموش کنیم که اعمال فشار هنوز قطع نشده است.

بعد ازعاشورا چند صد نفر دیگر هم دستگیر شده‌اند. همین هفته اخیر چند ده نفر دیگر دستگیر شده‌اند. دستگیر شدگان این دوره تماما کسانی هستند که طی سال‌های گذشته، اعتقاد به سیاست های آرام و مبارزه مدنی و داشته‌اند ودر این مورد مشهور بوده‌اند.

اما خوب امروز صحبت از این است که بعضی از دستگیر شدگان روز عاشورا ممکن است محاکمه بشوند و حبس‌های خیلی سنگین در انتظارشان باشد. درعین حال واقعیت‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد که سیاست سرکوب مطلق در ایران به پیش نمی‌رود و خیلی از مسئولین رژیم هم این را فهمیده‌اند.

به همین دلیل است که تلاش افرادی مثل آقای هاشمی رفسنجانی که دنبال راه‌حل‌های دیپلماتیک‌تری هستند، امروز زمینه‌های بیشتری دارد. اما به این مفهوم نیست که خطر رفع شده است.

فکر می‌کنید دیدگاه های آقای هاشمی رفسنجانی تا چه‌ اندازه منطبق با دیدگاه‌های آقایان میر حسین موسوی و کروبی است؟ با توجه به بیانیه‌هایی که این دو چهره مخالف دولت تا کنون منتشر کرده‌اند؟

انگیزه و هدف آقای هاشمی رفسنجانی در رابطه با اینکه در این سال‌ها و خصوصا بعد از حوادث ۲۲ خرداد ماه تاکید می کند که تغییراتی در جامعه ایجاد شود از زاویه دیگری است. طبیعتا سیاست‌های یکسانی را پیش نمی‌آورد. هر چند موضعشان در این مقطع در جهت اینکه مخالف این سرکوب‌ها و اعمال فشارها هستند موضع مثبتی است و باید این موضع را تصدیق کرد و تلاش ایشان برای به وجود آوردن این مصالحه را هم باید تلاشهای مثبتی ارزیابی کرد.

لیکن در مجموع موضع ایشان موضعی است که از دیدگاه این رژیم نسبت به تغییرات نگاه می‌کند و تاکید ایشان به افراطیون دو طرف بوده است و در تمام این هفت یا هشت سال اخیر، در بسیاری موارد به کسانی که به اصلاحات جدی اعتقاد دارند و از نیروهای اصلاح طلب هستند را مورد نقد قرار داده و آنها را تندرو خوانده‌اند

در مورد آقایان میر حسین موسوی و مهدی کروبی موضوع تفاوت دارد. به خصوص در مورد بیانیه های این دو که همسو بوده‌اند و نشان می دهد که این دو تا امروز به مسائلی که در جریان انتخابات و پس از آن مطرح کرده بودند متعهد مانده‌اند و علیرغم تمام فشارهایی که به آنها وارد شده است، ارتباط خودشان را با جنبش مردم تا امروز حفظ کرده‌اند.

بنابر این تا به امروز آنها را باید جزو نیروهای جدی و تعیین کننده‌ای دانست که در جنبش سبز با تمام مشخصات و گوناگونی‌هایش وجود دارند. بنابر این دو در دو موقعیت و دو موضع متفاوت‌اند و نباید اینها را با همدیگر مقایسه کرد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG