لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

«اعتصاب در برخی شهرهای کردنشین» در سالگرد ترور قاسملو


عبدالرحمان قاسملو، دبیر کل پیشین حزب دموکرات کردستان
عبدالرحمان قاسملو، دبیر کل پیشین حزب دموکرات کردستان
گزارش های غیر رسمی حاکی از آن است که بازار برخی از شهرهای کردنشین روز دوشنبه در اعتراض به بیستمین سالگرد ترور دکتر عبدالرحمان قاسملو، دبیر کل پیشین حزب دموکرات کردستان، تعطیل شده اند.

در این گزارش ها از شهرهای مهاباد، بوکان، اشنویه، سقز و پیرانشهر نام برده شده است.

در حالی که مقام های جمهوری اسلامی ایران در این باره سخنی نگفته اند، زاگرس (نام مستعار است)، روزنامه نگار در استان کردستان ایران، در گفت و گو با رادیو فردا، «اعتصاب در برخی از شهرهای کرد نشین» را تایید می کند و می گوید:

۲۰ سال پيش آقای دکتر قاسملو با هدف پيشبرد دموکراسی ايران و ملت کرد، برای مذاکره به آلمان رفته بود که متاسفانه ترور شد (توضیح رادیو فردا: عبدالرحمان قاسملو در اتریش ترور شد).

هر سال در چنين زمانی مردم کردستان دست به تحصن هايی می زنند. امسال هم حزب دموکرات کردستان در بيانيه ای از ملت کردستان تقاضا کرد که دست به اعتصاب بزنند.
حکومت مانند سال های گذشته برای جلوگيری از اين اعتصاب دست به هر اقدامی زده است، ولی مردم توجهی نکرده اند.

اين اعتصابات در کدام شهرها بيشتر بوده است؟

بيشتر شهرهايی مانند بوکان، مهاباد، اشنويه، نقديه، سقز، بانه، سنندج و تا حدودی شهرهای رضاييه، ماکو و سلماس در جواب اين بيانيه دست به اعتصاب زده اند.

با توجه به محدود بودن امکان اطلاع رسانی، چگونه دعوت به اعتصاب در شهرهای مختلف کردنشين منتشر شد؟

حکومت از دو روز پيش در سيستم اطلاع رسانی اخلال ايجاد کرده است، ولی از ۱۰ روز پيش کانال های کرد زبان به مردم اطلاع دادند که در روز ۲۲ تيرماه دست به اعتصاب عمومی بزنند. همچنين از طريق اسم ام اس، تلفن و اينترنت هم به مردم اطلاع رسانی شده بود.

واکنش دستگاه های دولتی به اين اعتصاب چه بود؟

دستگاه های دولتی يک روز قبل از اين اعتصاب به تمام مغازه داران اعلام کردند اگر مغازه هايشان را ببندند، مغازه پلمب می شود و خودشان احضار می شوند. حتی کرکره مغازه ها را با رنگ قرمزعلامت گذاری می کنند که مردم بترسند، ولی به رغم اين تهديدها بیشتر مردم کردستان در اعتصاب به سر می برند.

...

  • آیا شما هم شاهد این اعتصاب بوده‌اید؟ دیده‌های خودتان را با دیگر کاربران رادیو فردا در میان بگذارید:
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG