لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

جلایی پور: به نظر می‌رسد یک کودتای مخملی انجام شده‌ است


حمیدرضا جلایی پور، از اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، جامعه شناس و مدیر مسئول روزنامه توقیف شده جامعه، در مورد نتایح انتخابات به رادیو فردا چنین می‌گوید:

جلایی پور: من به عنوان يک بچه مسلمان در کشور که درانقلاب هم حضور داشتم بايد بگويم آرمان انقلاب اين بود که کشور بهتر، عادلانه تر و آزادانه تر اداره شود. هر چند که مثلا امام اين را به زبانی می‌گفت و مهندس بازرگان به زبان ديگری، ولی همه مردم دنبال اين هدف بودند.

آن چه من واقعا ديدم اين بود که اين بار مردم متمدن ايران در اين انتخابات متمدنانه‌تر شرکت کردند، چه قبل از انتخابات و چه در روز انتخابات. اين يک انقلاب رنگی نبود، بلکه يک نمايش انسانی بود برای حضور در انتخابات. باور کنيد اگر صدا و سيما در چهار سال گذشته آزادانه برخورد کرده بود، مردم حتی اين کار را هم نمی‌کردند.

طی سه ماه و بر اساس ۴۰ نظرسنجی، روند تغييرات نشان می داد که آخر اسفندماه سال گذشته آرای آقای موسوی هفت درصد بوده که به تدريج به ۵۴ درصد می رسد و آمار آقای احمدی نژاد هم از ۴۷ درصد شروع و در انتها به ۳۲ درصد می‌رسد. اين روند بسيار مهم است و ظرف يک شب تغيير نمی‌کند.

تازه اين آمارهای قبل از انتخابات است و آن چه روز انتخابات ديديم با شکوه‌تر از دوم خرداد بود و همه مردم در انتخابت شرکت کردند، ولی از همان ساعت ۱۱ صبح کارشکنی‌ها آغاز شد؛ تعرفه ندادند، خيلی زود در شعب را بستند، به ستاد آقای موسوی حمله کردند و سايت‌ها را بستند.

اين انتخابات يک نمايش انسانی و مدنی بود شبيه جنبش دوم خرداد، برای تغيير در حکومت ولی به نظر می‌رسد يک کودتای مخملی انجام شده است، مگر اين که آقای خامنه‌ای جلوی آن را بگيرد و به شکايت آقای موسوی و مقامات رسيدگی شود. ما در ايران انقلاب مخملی نداشتيم، ولی گويا اکنون کودتای مخملی داريم.

آقای جلايی پور! اگر بخواهيم از نظر جامعه شناسی بررسی کنيم، اين اقدام ممکن است تاثيری بر بسته‌تر شدن فضای جامعه بگذارد؟

مردم ما خيلی مدنی رفتار کردند. اين‌ها ۲۰ شب به خيابان‌ها آمدند و زمانی که روز آخر نيروی انتظامی اعلام کرد که فرصت تبليغات پايان يافته است، همه مردم رعايت کردند و به طور بسيار مدنی برخورد کردند، ديروز هم که رأی دادند و اکنون هم که اين نتيجه را به خورد مردم داده‌اند.
به نظر من مردم دو سه روزصبر می‌کنند تا ببينند چه می‌شود. جامعه اصلا واکنشی نيست، که مردم ناگهان عصبی شوند و من فکر می‌کنم واکنش مردم هم سبز خواهد بود.

به نظر شما برای فعالان جامعه مانند فعالان دانشجويی يا جنبش زنان، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

مثل اين است که شما مودبانه رفته‌ايد خريد، پولی داده‌ايد و کالايی می‌خواستيد، ولی پول را از شما گرفته‌اند و چکی هم به صورتتان زده‌اند. جامعه هنوز در بهت اين است که چه اتفاقی رخ داده است.
XS
SM
MD
LG