لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

انتقادهای تندتر از آیت‌الله خامنه‌ای و اولین سخنرانی او در سال ۸۹


آيت‌الله على خامنه‌اى، رهبر جمهورى اسلامى ايران، در نخستين روز سال جديد در شهر مشهد برای چندمین بار حوادث پس از انتخابات را به «بيگانگان» نسبت داد و گفت: مخالفان مى‌خواستند كه «با ايجاد اغتشاش جنگ را در داخل كشور مغلوبه كنند و جنگ داخلى راه بياندازند».

وی گفت «هندسه كار دشمن را مى‌شناسد و آن را تشخيص مى‌دهد» و ادامه داد: «وقتى قدرت‌هاى مستكبر بين‌المللى از يك نظامى ناراضى و ناخشنود باشند يكى از راه‌ها اين است كه منتظر فرصت انتخابات شوند و بعد در آن فرصت، اگر آنهايى كه مورد رضاى آنها نيستند بر سر كار آمدند و كسانى كه آنها خواستند بر سر كار نيامدند آن گاه در يک حركت نمايشى مردمى اوضاع را برگردانند و با شعارهايى گروهى از مردم را به صحنه بكشانند.»

علی افشاری، از اعضای سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و از فعالان سیاسی مقیم آمریکا در مورد تازه ترین سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی به رادیو فردا می گوید: آقای خامنه ای در صحبت های خود در مشهد صريح تر و به تفضيل توضيح داده است که دشمن می خواسته از فرصت انتخابات برای ايجاد جنگ داخلی در ايران استفاده کند. اما به نظر من هدف عمده ای که در اين سخنان دنبال می شود اول توجيه تمام برخوردهای خشن و خونين با معترضين است که بگويند توطئه عظيمی درکار بوده و هدف دوم ضمن مانور تبليغاتی برای تهييج هوادارن حاکميت، تکيه بيشتر بر آن دسته از نيروهايی است که ريزش کردند يا در حال ريزش هستند تا بتوانند توجيه کنند بيگانگان پشت اين ماجرا بوده اند.

آقای افشاری! آيت الله خامنه ای با اشاره به قضيه انتخابات می گويد من هندسه کار دشمن را می شناسم. بنابر تحليل آقای خامنه ای آقايان کروبی و موسوی بايد عوامل دشمن باشند. اين گونه تحليل اوضاع پس از انتخابات به کجا منتهی خواهد شد؟

ايشان در صحبت های اخير خود صريح تر عنوان کرد که افرادی چون آقايان موسوی و کروبی آلت دست و ابزار نقشه براندازانه بيگانگان بوده اند که البته اين ادعا کاملا بی پايه و اساس است.

آقای خامنه ای در صحبت های خود گفت که اين طرح از قبل وجود داشته است، ولی اين سؤال مطرح می شود که با تحليل ايشان که هندسه انتخابات را می دانسته اصلا چرا اين افراد تاييد صلاحيت شدند؟ وقتی اينها تاييد صلاحيت شده اند ديگر نمی توان آنها را به بيگانه نسبت داد، چون در اين صورت مقصر شورای نگهبان و خود آقای خامنه ای هستند.

با توجه به اين که آقای ميرحسين موسوی در پيام نوروزی خود اعلام کرد قصد عقب نشينی ندارد و اين را خيانت به ملت می داند و آقای کروبی هم در پيام نوروزی کشتی نجات آقای خامنه ای را به قايق کوچکی تشبيه کرد و همچنين صحبت های روز يکشنبه آقای خامنه ای، به نظر می رسد لحن ها کمی تندتر شده است. ارزيابی شما چيست؟

به نظر من اين مسير به سوی برخورد و تقابل بيشتر کشيده می شود، به خصوص حرف های اخير آقای کروبی تندتر بود و با صراحت رهبری را مورد انتقاد قرار داده بود.

با توجه به تجارب گذشته، با کسانی که اين گونه به آقای خامنه ای انتقاد کرده اند برخوردهای تندی صورت گرفته و مورد انتقام و کينه توزی قرار گرفته اند پس می توان پيش بينی کرد که حاکميت حرف های آقای کروبی را بدون پاسخ نخواهد گذاشت و برخورد با ايشان شديدتر می شود و حتی ممکن است بحث پرونده های قضايی آنها فعال تر شود.

آقای افشاری! در صورتی که چنين اتفاقاتی رخ دهد، آيا حاکميت هزينه نخواهد پرداخت؟

اين مسئله برمی گردد به اين که سرنوشت جنبش سبز و منازعه آن با حاکميت به کجا بيانجامد، يعنی اين که آيا حاکميت هزينه خواهد پرداخت و در موازنه بين هزينه و فايده چه سياستی را پيش خواهد گرفت.

مشی آقای خامنه ای تا کنون اين بوده که با آقايان کروبی و موسوی برخورد قضايی و امنيتی صورت نگيرد و هزينه اين کار را بيشتر از فايده هايش می دانسته است اما اگر آقايان موسوی و کروبی همين روش تند و انتقادی را ادامه دهند و دامنه اعتراضات عمومی در جنبش سبز بالا بگيرد، اين عوامل تعيين خواهد کرد که برخورد بعدی حاکميت چه خواهد بود و چقدر هزينه خواهد پرداخت.
XS
SM
MD
LG