لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

حضور دوباره ایران در بینال ونیز


نمایی از شهر ونیز
نمایی از شهر ونیز
مسئولان دفترهنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از قطعی بودن حضور هنرمندانی ایرانی در پنجاه و سومین دوره دوسالانه بینال ونیز خبرداده‌اند.

ایرج اسکندری، حمید رضا آویشی و صداقت جباری سه هنرمندی هستند که براساس اعلام دفتر هنرهای تجسمی در بینال ونیز حضور خواهند داشت.

در عين حال، ۱۰ برگزیده نخستین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در دو بخش رقابتی و غیررقابتی نیز برای بازدید از این دوسالانه به ایتالیا فرستاده خواهند شد.

مصطفی دشتی و هریش شیوا(نقاش)، مرتضی نعمت اللهی و فرزین هدایت زاده (مجسمه ساز)، مهدی محمدی(گرافیست)، مهدی منعم و امیررستمی (عکاس)، محمد امین آقایی و محمود آزادنیا (کاریکاتوریست) و عباس اخوین (خوشنویس) هنرمندان برگزیده نخستین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هستند که برای بازدید از این دوسالانه انتخاب شده‌اند.

قرار است تعداد دیگری از هنرمندان انتخاب و با این ۱۳ نفر راهی ایتالیا شوند.

پهن کردن فرش شنی با نقشه خلیج فارس از جمله برنامه‌های هنرمندان ایرانی در روز افتتاحیه این دو سالانه خواهد بود.

بینال امسال با عنوان:ساختن دنیاها

دکتر محمود شالویی، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی همچنین اعلام کرده است که امسال برای اولین بار در محل بینال ونیز، مکانی برای برپایی نمایشگاه و اقامت هنرمندان ایرانی به مدت چهار سال اجاره و حضور هنرمندانی ایران برای دو دوره قطعی شده است .

اگر چه پس ازغیبت ایران در پنجاه و دومین دوره این دوسالانه ، حضوردوباره ایران با استقبال هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی روبه رو شده، اما نحوه انتخاب و گزینش هنرمندان اعزامی به این دوسالانه با انتقادهايی نيز همراه بوده است.

به گفته اين منتقدان ، سه هنرمند منتخب برای شرکت در این دوسالانه لزوما از بهترین و تاثیرگذارترین هنرمندان کشور به حساب نمی‌آیند.

دو سال پیش در پنجاه و دومین دوره بینال ونیز جای هنرمندان ایرانی خالی بود و به گفته بسیاری از هنرمندان، مسئولان دفتز هنرهای تجسمی در دوران مدیریت حبیب الله صادقی، رییس مرکز هنرهای تجسمی به «بهانه‌های واهی از جمله نداشتن بودجه» شانس حضور ایران در چنین رویداد مهمی را از دست دادند.

ایران برای اولين بار به طور رسمی در بینال ونیز با حسین خسروجردی، بهروز دارش و احمد نادعلیان در پنجاهمین دوره این دوسالانه در سال ۲۰۰۳ میلادی حاضر شد.

بیتا فیاضی و ماندانا مقدم نیز با دو اثر اینستالیشن ، در سال ۲۰۰۵ ازسوی موزه هنرهای معاصر تهران در دوران مدیریت علیرضا سمیع آذربرای حضور در پنجاه و یکمین دوره دوسالانه ونیز انتخاب و به ونیز فرستاده شدند.

در سال‌های پیش از انقلاب نیز شماری از هنرمندان ايرانی از جمله کامران دیبا، سهراب سپهری، بهجت صدر به صورت انفرادی در این نمایشگاه شرکت کرده بودند.

بینال ونیز در سال ۱۸۹۵ از سوی تعدادی از هنرمندان و روشنفکران با همکاری شهرداری ونیز بنیانگذاری شد و یکی از قدیمی‌ترین و مهم ترین مراکز مهم هنرهای تجسمی جهان به شمار می‌آيد.

شهر ونیز علاوه بر بینال هنرهای تجسمی میزبان جشنواره‌های متعدد دیگری از جمله فیلم ، رقص، معماری ، تئاتر و موسیقی نیز است.

پنجاه و سومین دوره این بینال با شعار« ساختن دنیاها» شانزدهم خردادماه افتتاح خواهد شد.
XS
SM
MD
LG