لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

«جنجالی‌ترین عضو کابینه» احمدی‌نژاد، ارتقای مقام گرفت


اسفندیار رحیم مشایی و محمود احمدی نژاد
اسفندیار رحیم مشایی و محمود احمدی نژاد
درحالی که نگاه‌های بسیاری به تهران و نمازجمعه این هفته آن به امامت هاشمی رفسنجانی بود، محمود احمدی‌نژاد در نشست هیئت دولت که در مشهد برگزار شد «جنجالی‌ترین» عضو کابینه دوره اول خود را به عنوان معاون اول دولت آینده‌اش اعلام کرد.

اسفندیار رحیم مشایی را بسیاری «جنجال‌برانگیزترین» عضو کابینه در چهار سال گذشته می‌دانند. جنجال بر سر حضورش در مراسم رقصی در ترکیه و سخنان جنجالی‌اش در مورد «دوستی با مردم اسرائیل» گوشه‌ای از رویدادهای چهار سال اخیر بود که مسببش رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، رحیم مشایی، بود.

«جنجال» تا جایی پیش رفت که جمع کثیری از مراجع تقلید قم نیز در مواضع خود ضمن ابراز «انزجار» خواهان برکناری وی شده بودند. اما احمدی‌نژاد با اعلام تصمیم جدید خود عملاً به همه مخالفت‌های مراجع نیز اعتنایی نکرده است و معاون گردشگری دولت اول خود را با ارتقای مقام به معاون اولی ریاست جمهوری انتخاب کرده است.

این خبر عصر پنجشنبه از سوی خبرگزاری رسمی دولت منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، احمدی نژاد پنجشنبه شب در آخرین نشست هیئت دولت نهم که در مشهد برگزار شد، گفت:«حمید بقایی، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، جای رحیم مشایی را به عنوان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگی در دولت بعدی پر می‌کند».

بنا بر همین گزارش احمدی‌نژاد در باره جایگاه جدید «پرویز داودی» معاون اول کنونی خود سخنی نگفت. وی همچنین از انتصاب «علی اکبر صالحی» نماینده سابق ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف به عنوان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد.

صالحی جایگزین «غلامرضا آقازاده» می‌شود که هفته جاری پس از ١۲ سال از ریاست سازمان انرژی اتمی استعفا کرد.

احمدی نژاد همچنین گفت که «مسعود زریبافان دبیر هیئت دولت نهم از این پس به جای «حسین دهقان» به عنوان معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت خواهد کرد».

وی در ادامه سخنانش درباره تغییرات کابینه در دولت بعدی، از فعالیت «سیدمجتبی ثمره هاشمی» مشاور ارشد خود در مقام دستیار ارشد رئیس جمهوری سخن گفت.

برخی از تحلیلگران، انتصاب مشایی را «نوعی اعلام جنگ رئیس دولت به مراجع حوزه علمیه قم» تعبیر کرده‌اند. به هر حال باید در روزهای آینده شاهد واکنش‌ها به این تصمیم بود.

رئیس دولت در حالی این تصمیم را اعلام کرده که در حوزه علمیه قم علاوه بر مراجع نزدیک به اصلاح‌طلبان و مراجع سنتی همچون آیات صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی، حتی مراجع نزدیک به محافظه‌کاران نظیر مکارم شیرازی و حتی نوری همدانی هم نسبت به رحیم مشایی موضع منفی دارند.

اظهارنظرهای مشایی در مواردی خشم حوزه علمیه قم را برانگیخت و باعث شد مراجع قم به طور صریح و علنی خواستار برکناری او شوند؛ درخواستی که با بی‌اعتنایی احمدی‌نژاد مواجه شد.

همچنین تلاش مشایی برای دخالت در کار سازمان حج و زیارت، باعث اعتراض علنی نماینده ولی فقیه و در نهایت دخالت مستقیم رهبر جمهوری اسلامی ایران شد.

اما پیش از آن و در همان ماه‌های اولیه دولت احمدی‌نژاد نیز با انتشار فیلمی در وب سایت‌ها و برخی وبلاگ‌ها، اولین انتقادات و اعتراضات به رحیم مشایی آغاز شد؛ این فیلم کوتاه که توسط سعید ابوطالب و عماد افروغ، دو تن از نمایندگان اصولگرای مجلس هفتم و از حامیان اولیه و منتقدان کنونی دولت نهم، منتشر شد، مشایی را در مراسم گردشگری کشورهای اسلامی نشان می‌داد.

فیلم مذکور حاوی رقص یک زن در برابر معاون ریاست جمهوری اسلامی ایران بود. در پی انتشار این فیلم، معترضان بر این عقیده بودند که مشایی می‌بایست از آن مراسم بیرون می‌آمد.

هرچند که با فیلتر کردن سایت منتشرکننده فیلم و ادعای مونتاژی بودن آن، ماجرا مسکوت ماند اما، قضایای معاون رئیس جمهور، به همین جا ختم نشد.

چند ماه بعد اسفندیار رحیم مشایی دوباره در صدر اخبار قرار گرفت و باعث اعتراض علما و مراجع تقلید و روحانیون بلندپایه شد.

او در اظهارنظری که گروه فراوانی آن را «عبور از خط قرمزهای نظام» تعبیر کردند، ایران را دوست ملت اسرائیل خواند و گفت که ایرانیان با ملت اسرائیل هیچ مشکلی ندارد. پس آن بود که رسانه‌ها، حتی خبرگزاری فارس که از مدافعان دولت محسوب می‌شود، به او تاختند و علمای عظام در شهر قم نیز هرکدام با انتشار دیدگاه‌های خود این سخن را تقبیح کردند.

نمایندگان مجلس هشتم نیز چنین اظهارنظری را برنتابیدند و خواستار عذرخواهی، استعفا یا برکناری مشایی از سوی رئیس جمهور شدند. این در حالی بود که معاون رئیس جمهوری چندبار دیگر بر دوستی با ملت اسرائیل تأکید کرد و نمایندگان چاره‌ای جز تدوین طرح سؤال از رئیس جمهور در مجلس پیدا نکردند.

رحیم مشایی با وساطت آیت‌الله خامنه‌ای و سخنانی که در یکی از سخنرانی‌هایش انجام داد، از مهلکه به سلامت عبور کرد و همچنان بر سمت خویش ابقا شد.

ماجرای دیگر زمانی بود که او وجود کوروش هخامنشی را در ایران از موهبت‌های الهی دانست و کوروش را یک پیامبر معرفی کرد.

اما این پایان کار نبود. در ماجرای دیگر، حمل و آوردن قرآن توسط چند زن دف‌نواز آن هم «با حرکات ریتمیک» در مراسمی با حضور مشایی، باردیگر خشم و ناراحتی علما را برانگیخت.

در همان روزها و اعتراضات نیز مشایی با پشتیبانی رئیس دولت از کوره در نرفت و حتی در روزهایی که اعتراض مراجع و روحانیون به ابقای وی گسترش یافته بود «مخالفان را به مناظره فراخواند». وی گفته بود: «به تمام نمازهایی كه خوانده‌ام قسم می‌خورم، منطقی كه صف‌بندی می‌كند باطل است، باطل است، باطل است.»

با وجود درخواست‌‌های مکرر طیف گسترده‌ای از گروه‌‌ها، احزاب، شخصیت‌‌ها، نمایندگان مجلس، مراجع تقلید و... از رئیس دولت برای برخورد با اسفندیار رحیم مشایی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در میان سکوت احمدی‌نژاد، معاون رئیس جمهور نه تنها همچنان سخنانش را «عین آموزه‌‌های دینی» دانست و مخالفان خویش را به مناظره فراخواند.

رحیم مشایی گفته بود: «در مقام ابلاغ پیام انسانی مرز نمی‌شناسیم مؤمن یا كافر نمی‌شناسیم. اینكه پیرو كدام فرقه است نمی‌شناسیم آیا در جامعه اسلامی همه اندیشه‌ها یكسان است؟ به قول بعضی‌ها، بعضی مسلمان‌‌ها از نظر مبانی فكری شاید از ما دورتر باشند. در این سیر حركتی كه به جلو می‌آییم انسان است كه به انسان نزدیک می‌شود.»

پس از بیان این مقدمات بود که مشایی، سخنان خویش را «عین آموزه‌های دینی» دانست و گفت:«هر كسی شک دارد برای بحث ١٠٠ ساعته آماده هستم صدا كنید بگویید مشایی چه می‌گویی؟ تا بگویم تو هم لذت می‌بری، این عین آموزه‌های دین است.»
XS
SM
MD
LG