لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۶

پاسخ احمدی‌نژاد به مخالفان با انتصاب رحیم مشایی


محمود احمدی‌نژاد (راست) در کنار اسفندیار رحیم مشایی
محمود احمدی‌نژاد (راست) در کنار اسفندیار رحیم مشایی

انتصاب اسفنديار رحيم مشايی به عنوان معاون اول رئيس‌جمهور توسط محمود احمدی‌نژاد، انتقادهايی را در ايران به دنبال داشته است.

محمود احمدی‌نژاد پس از اينکه روز پنجشنبه انتصاب اسفنديار رحيم مشايی به معاون اولی خود را اعلام کرد، روز شنبه با حکمی او را به اين سمت منصوب کرد.

محمود احمدی‌نژاد در اين حکم، اسفنديار رحيم مشايی را « انسانی خودساخته و مؤمن، دلباخته حضرت صاحب الزمان و با تعهدی آگاهانه و عميق به خط نورانی ولايت و مبانی جمهوری اسلامی و خدمتگزاری توانمند و صديق به ملت الهی و عزيز ايران» دانست.

احمد قابل، پژوهشگر دينی و تحليلگر سياسی در ايران، در مورد انتصاب اسفنديار رحيم مشايی به عنوان معاون اول رئيس‌جمهور به راديو فردا می‌گويد: «اگر منظور آقای احمدی‌نژاد از انتصاب آقای رحيم مشايی برای همين دولت نهم باشد، هنوز چند روزی به پايان کار دولت نهم باقی مانده است. ولی طبق قانون اساسی، آقای احمدی‌نژاد بدون تنفيذ رهبری و برگزاری مراسم تحليف، هنوز رئيس‌جمهور نشده است.»

او با طرح اين پرسش که هنوز دوره جديد رياست جمهوری آقای احمدی‌نژاد آغاز نشده است، چطور او حکم صادر می‌کند؟ می‌افزايد: «اين شتاب‌زدگی و عصبانيت از اوضاع جاری در کشور، آن قدر آقايان را نسبت به قوانين بی‌خيال کرده که يادشان رفته است که بايد چند روز ديگر صبر می‌کردند تا بتوانند اين حکم را صادر کنند. به نظر می‌رسد همه چيز روی دستپاچگی انجام می‌گيرد.»

اسفنديار رحيم مشايی که نسبت خانوادگی با محمود احمدی‌نژاد دارد، يکی از جنجالی‌ترين اعضای دولت نهم بوده که اقدامات و اظهارات او در چهار سال گذشته خشم بسياری از روحانيون در شهر قم را بر انگيخته است؛ روحانيونی که برخی از آنان از حاميان محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رفتند.

از جمله مواضع اسفنديار رحيم مشايی که بحث‌برانگيز بود، می‌توان به اعلام «دوستی با مردم اسرائيل» اشاره کرد.

در پی ابراز اين موضوع، آيت‌الله مکارم شيرازی، از مراجع نزديک به محافظه‌کاران در قم، با انتقاد از اظهارات او، خواستار شکسته شدن سکوت ديگر علما و روحانيون در اين باره شد و گفت: «چه لزومی دارد کسانی که اين گونه فکر می‌کنند، جزو همکاران رئيس جمهور محترم باشند؟»

۲۰۰ نماينده مجلس شورای اسلامی نيز اسفنديار رحيم مشايی را فاقد صلاحيت خواندند و خواستار برخورد با او شدند.

همچنين بيش از ۵۰ تن از نمايندگان مجلس خبرگان رهبری در نامه‌ای به آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، خواستار رسيدگی به اظهارات اسفنديار رحيم مشايی شدند.

وضعيت به گونه‌ای بود که حتی روزنامه کيهان، بسيج دانشجويی و دفتر سياسی سپاه پاسداران از محمود احمدی‌نژاد خواستند تا او را به خاطر اظهار دوستی با مردم اسرائيل از کار برکنار کند؛ خواسته‌ای که برآورده نشد.

يکی ديگر از مواردی نيز که باعث اعتراض‌های گسترده به اسفنديار رحيم مشايی شد، اعلام خبر الحاق سازمان حج و زيارت به سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری به رياست اسفنديار رحيم مشايی در ابتدای سال جاری بود که با واکنش تند روحانيون مواجه شد.

در نهايت، آيت‌الله علی خامنه‌ای مجبور به مداخله شد و با «ناشايسته» خواندن اين الحاق، دستور داد وضعيت به شيوه سابق باقی بماند.

با توجه به اينگونه موارد، برخی از کارشناسان می‌گويند انتصاب اسفنديار رحيم مشايی به عنوان معاون اول رئيس جمهور می‌تواند تنش‌ها در رابطه ميان روحانيون بلندپايه قم و دولت دهم را افزايش دهد.

در اين زمينه، حتی گروهی از صاحب نظران بر اين باورند که اقدام مذکور، واکنشی از سوی محمود احمدی‌نژاد به مراجع تقليد و روحانيون بلندپايه‌ای بوده است که رياست جمهوری او برای چهار سال آينده را تأييد نکرده‌اند.

آقای قابل نيز با اين نظر موافق است و می‌گويد: «آقای خامنه‌ای و آقای احمدی‌نژاد انتظار داشتند روحانيون و مراجع، انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد را تبريک بگويند. اما اين انتظار برآورده نشد و از نظر آقای احمدی‌نژاد، پاداش عمل روحانيون و مراجع اين است که کسی را به معاون اولی خود برگزيند که آقايان روی او حساسيت زيادی داشتند و اصرار می‌کردند که در دولت حضور نداشته باشد. اين همان مثلی است که می‌گويد کلوخ‌انداز را پاداش سنگ است.»

انتقادها، از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب

در اين ميان، حجت‌الاسلام محمد تقی رهبر، رئيس فراکسيون روحانيون مجلس شورای اسلامی، با انتقاد شديد از معرفی اسفنديار رحيم مشايی به عنوان معاون اول رئيس جمهور، گفت: « مراجع عظام، علما وبسياری از علاقه‌مندان احمدی‌نژاد اين مسئله را برنخواهند تابيد.»

از سويی، علی مطهری، يکی از نمايندگان اصولگرای مجلس، که سال گذشته در واکنش به سخنان اسفنديار رحيم مشايی در اعلام دوستی با ملت اسرائيل، برای سؤال از محمود احمدی‌نژاد، امضاهای نمايندگان را جمع‌آوری می‌کرد، گفت که «بار ديگر سؤال از رئيس جمهور و يا تذکر به او را در دستور کار خود قرار می‌دهد.»

آقای مطهری در اين زمينه تأکيد کرد که باتوجه به نظر مخالف مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقليد و نخبگان سياسی، اين انتصاب کار درستی نبوده و مجلس هم واکنش نشان خواهد داد.

اين نماينده اصولگرای مجلس همچنين گفت که محمود احمدی‌نژاد ارادت خاصی به اسفنديار رحيم مشايی دارد و از نظر معنوی، او را مراد خود و خودش را مريد او می‌بيند، اما آقای مشايی در حدی نيست که بتواند در جايگاهی هم سطح نخست‌وزير جای بگيرد.

رضا اکرمی، يکی از نمایندگان اصولگرای مجلس، نيز با انتقاد از اين اقدام محمود احمدی نژاد گفت: «يا ما در تشخيص صلاحيت رحيم‌مشايی اشتباه می‌کنيم، ‌يا اين اشتباه متوجه گروه مشاوران رئيس‌جمهور است و يا اينکه رئيس‌جمهور نسبت به انتقادات بسياری که به اظهارات و عملکرد مشايی صورت گرفته است، بی‌تفاوتند و آنها را باور ندارند.»

در اين ميان نيز داريوش قنبری، سخنگوی فراکسيون خط امام مجلس، با تأکيد بر اينکه «انتخاب مشايی به عنوان معاون اول رئيس جمهور، دهن‌کجی و اعلام جنگ به مجلس بود» گفت: «استيضاح احمدی‌نژاد و تهيه طرح عدم کفايت او از راه ‌کارهای پيش‌روی نمايندگان است.»

وی گفت:« مجلس بايد از همين ابتدا در برابر احمدی‌نژاد بايستد و اجازه ندهد که شأن قوه اجراييه کشور با انتخاب چنين افرادی پايين بيايد و امکانات کشور به دليل سوء مديريت‌ها هدر برود.»

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG