لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۰

آخرین نخست وزیر ایران، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد


میرحسین موسوی،‌ آخرین نخست وزیر ایران، روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای رسما نامزدی خود برای شرکت در دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در خردادماه ۱۳۸۸ را اعلام کرد.

نخست وزیر پیشین ایران، در بيانيه خود نوشته است:‌ «بسياری نکات خرد و کلان را مورد دقت قرار دادم و هر چه پيشتر رفتم همان دلايل و عواملی که در وهله‌های گذشته به عدم حضور در صحنه انتخابات فرا می‌خواندند، بيشتر مرا متقاعد کردند که اين زمان، زمانی ديگر است و حضور را ايجاب می‌کند.»

ميرحسين موسوی، ۶۷ ساله، پنجمين نخست وزير جمهوری اسلامی و آخرين نخست وزير پس از انقلاب ۵۷ است، او پس از طی شدن دوره نخست وزیری، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و از سال ۱۳۷۷ به اين طرف رييس فرهنگستان هنر نیز بوده است.

مسعود سفيری، روزنامه‌نگار مقيم آمريکا، می‌گويد که در اين سال‌ها اختلافاتی ميان ميرحسين موسوی و آیت الله علی خامنه‌ای، -که خود پیشتر رئيس جمهوری ايران بود- وجود داشته است.

این روزنامه‌نگار به راديو فردا می‌گويد: « هميشه يک تعارضی ميان آقای خامنه‌ای به عنوان رئيس جمهوری که تمايل به جناح راست داشت و ميرحسين موسوی که از عقايد تند چپ‌روانه -به ويژه در مسايل اقتصادی- دفاع می‌کرد، وجود داشت. بر اساس شواهد تاريخی آن چه کفه ترازو را بين اين دو فرد جمع می‌کرد، رئيس مجلس يعنی اکبر هاشمی رفسنجانی بود.»

مسعود سفيری می‌افزايد: « مجموع مکاتباتی در آن دوران بين آقای خامنه‌ای و مير حسين موسوی وجود دارد، که نقد ساختار قدرت و نقد حاکميت و قانون اساسی است. در واقع ميرحسين موسوی نخست وزير آقای خمينی بود، در حالی که آقای خامنه‌ای به عنوان رئيس جمهور، مجبور بود اين شرايط را تحمل کند.»

خبر اعلام نامزدی ميرحسين موسوی برای انتخابات رياست جمهوری آينده ايران در حالی اعلام می‌شود، که پيشتر مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی، محمد خاتمی، رييس جمهوری پيشين ايران، و اکبر اعلمی، نماينده اصلاح طلب مجلس هفتم، نيز رسما نامزدی خود را برای انتخابات آتی رياست جمهوری اعلام کرده‌اند.

صادق زيباکلام، استاد علوم سياسی دانشگاه تهران، معتقد است که مير حسين موسوی جدای از اصلاح‌طلبان، در ميان وفاداران به انقلاب و سیاسیون مشهور به پيروان خط آيت الله خمينی نيز هوادارانی دارد.

وی می‌گوید: « مير حسين موسوی بيشتر در ميان اقشار و لايه‌هايی که به انقلاب وفادارتر هستند و دهه ۶۰ را پشت سر گذارده‌اند و اکنون ۴۰ ساله يا ۵۰ و يا ۶۰ ساله هستند، محبوبيت بيشتری دارد. همچنين محبوبيت ميرحسين موسوی بين اعضای سپاه پاسداران و ميان روحانيت بيشتر از محبوبيت آقای خاتمی است؛ به رغم اين که آقای ميرحسين موسوی معمار است و آقای خاتمی روحانی. در عين حال آقای خاتمی در بين زنان، جوانان و اقشاری از جامعه که کمتر وابستگی‌های مذهبی دارند، از محبوبيت بيشتری برخوردار است.»

موسوی - خاتمی - کروبی

پيش از اعلام کاندیداتوری محمد خاتمی و میر حسین موسوی، اعضای گروه‌های اصلاح‌طلب در انديشه معرفی تنها يک نامزد از آن جناح بودند تا جايی که محمد خاتمی، رئيس جمهوری سابق ايران، در دی ماه سال جاری گفته بود: «تنها يک نفر از ميان من و آقای مهندس موسوی نامزد خواهد شد. »

صادق زيباکلام نيز ضمن تاکيد بر اين که باقی ماندن هر سه نامزد اصلاح‌طلبان (کروبی، خاتمی و موسوی) می تواند به ضرر آن‌ها تمام باشد: «‌ اگر اصلاح‌طلبان با دو يا سه نامزد باقی بمانند، آقای احمدی نژاد انتخابات را به راحتی خواهد برد. زيرا کسانی که به آقای احمدی نژاد رأی می‌دهند، مصمم هستند و پای صندوق می‌آيند.»

مهدی کروبی دبير کل حزب اعتماد ملی و از دیگر کانديدهای رياست جمهوری، ماه گذشته ضمن مثبت خواندن حضور محمد خاتمی در انتخابات، اعلام کرد که با وی ائتلاف نمی‌کند.

در سوی دیگر، اسدالله بادامچیان از اعضای ارشد حزب مؤتلفه اسلامی در شماره تازه‌ای از هفته‌نامه «شما» -ارگان این حزب- از محمود احمدی‌نژاد به عنوان «کاندیدای بدیهی اصولگرایان» نام برده است.

هنوز روزهای زیادی تا انتخابات ایران باقی مانده است و ممکن است در این زمان ترکیب شرکت‌کنندگان در انتخابات تغییر کند، اما بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند با کنار هم قرار گرفتن محمد خاتمی، میر حسین موسوی و مهدی کروبی انتظار می‌رود که آرای طرفداران اصلاحات ميان اين نامزدها تقسيم شود؛ امری که در نهايت به زيان اين جناح خواهد بود.
XS
SM
MD
LG