لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۰

انتقاد محمد خاتمى از وضعيت جارى در ايران


سفر رييس جمهورى سابق ايران به شيراز با حاشيه ها و جنجال هاى زيادى روبرو بود.
سفر رييس جمهورى سابق ايران به شيراز با حاشيه ها و جنجال هاى زيادى روبرو بود.
پس از چند روز جنجال بر سر انجام سخنرانى محمد خاتمى، رييس جمهورى سابق، در شيراز وى روز پنجشنبه به اين شهر سفر و از وضعيت جارى و اضمحلال اخلاقى در ايران انتقاد كرد.

آقاى خاتمى در جمع مردمى كه برخى منابع خبرى شمار آنها را هزاران نفر اعلام كرده اند، گفت: بايد از شعار زدگى پرهيز كرد و در جهت رفع تبعيض و بهبود زندگى مردم حركت كرد.

وى گفت: «اگر مديريت امروز كشور در جهت آرمان هاى انقلاب است، انقلاب قصد آزادى، پيشرفت، توسعه عدالت، استقلال، كاهش فقر توام با پيشرفت اقتصادى دارد تا درآمدهاى سرشار كشور در جهت رفع نابرابرى ها و پيشرفت هزينه شود.»

رييس جمهورى سابق ايران در عين حال افزود: «اما با كمال تأسف شاخص‌هایی كه از طرف مراجع رسمى اعلام مى شود در اين جهات مثبت نيست.»

سخنرانى محمد خاتمى در شيراز، نخستين سفر انتخاباتى وى پس از اعلام نامزدى رسمى او براى شركت در رقابت هاى انتخابات رياست جمهورى سال آينده به شمار مى رود.

سفر رييس جمهورى سابق ايران به شيراز با حاشيه ها و جنجال هاى زيادى روبه رو بود و ابراهيم عزيزى، فرماندار شيراز ،اعلام كرد، آقاى خاتمى نمى تواند به دليل ترافيك زياد و ازدحام جمعيت، در صحن حرم شاهچراغ شيراز سخنرانى كند و بايد محل ديگرى انتخاب شود.

وى افزود: در صورت حضور خاتمى در حرم شاهچراغ، چه براى زيارت، چه براى سخنرانى، شوراى تأمين شهرستان پاسخگوى اتفاقات نخواهد بود.

سيد محمدرضا رضا زاده، استاندار شيراز نيز در نامه اى خطاب به محمد خاتمى ضمن مخالفت با سخنرانى او در حرم ياد شده گفت: بر اساس قانون، تبليغات انتخاباتى پس از اعلام رسمى اسامى كانديداها آغاز مى گردد كه تاريخ آن طبق برنامه زمانبندى انتخابات دهمين دوره رياست جمهورى اول خرداد سال ۸۸ است.

اين نامه در حالى ارسال شده است كه به گفته اصلاح طلبان، نامزدهاى انتخابات رياست جمهورى دوره قبل از جمله محمود احمدى نژاد، از ماه ها قبل از تاييد صلاحيت سخنرانى هاى انتخاباتى خود را آغاز كرده بودند.

استقبال طرفداران محمد خاتمی از سخنرانی وی در استادیوم دستغیب شهر شیراز
طرفداران رييس جمهورى سابق ايران اقدام مقام هاى محلى استان فارس در مخالفت با سخنرانى آقاى خاتمى در شاهچراغ را نشانه اى از محدوديت هاى دولت محمود احمدى نژاد در راه مبارزات انتخاباتى اصلاح طلبان ارزيابى كرده اند.

«اخلاق در خطر»

رييس جمهورى سابق ايران در بخش ديگرى از سخنان خود به اضمحلال اخلاقى در جمهورى اسلامى اشاره كرد و گفت: «آنچه امروز در كنار كمبودهاى سياسى ، اقتصادى و امنيتى مشاهده مى شود و بايد به آن بپردازيم اخلاق است. اخلاق در جمهورى اسلامى در خطر است.»

آقاى خاتمى قرار است كه پس از سخنرانى در شيراز به استان هاى كهكيلويه و بوير احمد و بوشهر نيز سفر كند و بر اساس گزارش هاى منتشره، با سخنرانى وى در مصلاى شهر ياسوج مخالفت شده و پلاكاردهاى سخنرانى او نيز در اين شهر و همچنين در بوشهر پاره شده است.

روز چهارشنبه نيز مسئولان دانشگاه همدان به مهدى كروبى، ديگر نامزد انتخابات رياست جمهورى، اجازه سخنرانى در جمع دانشجويان را ندادند و وى از پشت نرده هاى دانشگاه اقدام به سخنرانى كرد.

آقاى كروبى در سخنانى گفت: «به دنبال صادر نشدن مجوز سخنرانى من در دانشگاه بوعلى سينا، اينجا حاضر شدم تا متوجه شوم علت و انگيزه اينكه اجازه سخنرانى در دانشگاه را نمى ‌دهند، چيست و به رئيس دانشگاه بگويم كه بنا بر كدام مصلحت مانع اين سخنرانى شديد.»

انتخابات دهم رياست جمهورى ايران قرار است روز ۲۲ خرداد ماه سال آينده برگزار شود و نامزدها از روز ۱۵ ارديبهشت به مدت پنج روز فرصت دارند تا در اين انتخابات ثبت نام كنند.

در حال حاضر محمد خاتمى و مهدى كروبى از جبهه اصلاح طلبان براى شركت در رقابت هاى انتخاباتى به طور رسمى اعلام نامزدى كرده اند و احتمال مى رود كه با توجه به فعال شدن مير حسين موسوى، آخرين نخست وزير ايران، وى نيز در انتخابات حاضر شود.

در اردوگاه اصولگرايان علاوه بر محمود احمدى نژاد كه نامزدى وى توسط مشاورانش اعلام رسمى شده است از محمد باقر قاليباف، شهردار تهران، مصطفى پور محمدى، رييس سازمان بازرسى كل كشور و محمد جهرمى، وزير كار نيز به عنوان نامزدهاى احتمالى اين طيف نام برده مى شود.
XS
SM
MD
LG