لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

صدور احکام بازداشت پیش از برگزاری انتخابات؛ تازه‌ترین گفته‌های بهزاد نبوی


بهزاد نبوی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب و از فعالان سیاسی ایران که با اوج‌گیری رویدادهای پس انتخابات بازداشت و در دادگاه جمعی محاکمه شد با وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی در مرخصی ده روزه به سر می‌برد. مرخصی که بی سر و صدا نبود.

بهزاد نبوی اندکی پس از بیرون آمدن از زندان با دوستان خود، برخی از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی دیگر دیدار کرد. میر حسین موسوی و زهرا رهنورد ا جمله کسانی بودند که به دیدار وی رفتند.

بر اساس آنچه در برخی رسانه‌ها از زبان بهزاد نبوی منتشر شده است «از وی خواسته شده تا زمان شکل‌گیری دادگاه تجدید نظر از مصاحبه و فعالیت سیاسی خودداری کند.»

وی در دیدار روز شنبه خود با گروهی از فعالان سیاسى و مطبوعاتى گفت: « ۱۹ خرداد یعنى چند روز قبل از انتخابات ۲۲ خرداد و به دستور یک نهاد امنیتى احکام دستگیرى را صادر کرده بودند و مثلاً حضور بیست دقیقه‌اى من در راهپیمایى ۲۵خرداد جرم من بود».

بیشتر بخوانید: بهزاد نبوى: حکم بازداشت فعالان سیاسى پیش از انتخابات صادر شده بود

دادگاه انقلاب بهزاد نبوی را به پنج سال حبس تعزیرى به اتهام «اقدام علیه امنیت ملى» و نیز یک‌ سال حبس تعزیرى به اتهام «فعالیت تبلیغى علیه نظام» محکوم کرده است.

فیلم کوتاهی که در وب‌سایت یوتیوب منتشر شده است، بخشی از دیدار بهزاد نبوی با دوستان، فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران را نشان می‌دهد:


تازه‌ترین گفته‌های بهزاد نبوی طی مرخصی ۱۰ روزه‌اش موضوع گفت‌وگوی رادیو فردا با علی کشتگر از فعالان سیاسی مقیم پاریس است.

علی کشتگر به رادیو فردا می‌گوید: نکته ای که آقای بهزاد نبوی گفته بسیار مهم است چون یکی از نکاتی است که کودتا را اثبات می‌کند. آقای نبوی می‌گوید که «احکام دستگیری ما سه روز قبل از اعلام نتایج انتخابات توسط دادستانی صادر شده بود»، یعنی روز ۱۹ خردادماه. به معنای این است که روز ۱۹ خرداد ماه دستگاه می‌دانسته که قرار است احمدی نژاد را رئیس جمهوری اعلام کنند. بنابر این پیش‌بینی هم می‌کرده است که با توجه به اینکه اکثریت عظیم مردم به آقای موسوی رای می‌دهند و احمدی نژاد انتخاب نخواهد شد، بنا بر این اعتراضاتی هم شروع شود.

رژیم فکرمی‌کرد که موثرترین عناصر اصلاح طلب را باید دستگیر کند. بنابر این این نکته‌ای که آقای نبوی می‌گوید برای اثبات کودتا اهمیت تاریخی دارد.

  • آقای کشتگر، تا چه اندازه می‌شود به صحبت آقای نبوی که می‌گویند احکام دستگیری فعالان سیاسی در روز نوزدهم خرداد ماه صادر شده بود استناد کرد؟

آقای نبوی با شناختی که از او وجود دارد از جمله کسانی است که خیلی حساب شده و سنجیده همیشه صحبت می‌کنند. او نمی‌آید در شرایط کنونی حرفی بزند که مستندی در این مورد نداشته باشد.

قبل از آقای بهزاد نبوی هم برخی اصلاح طلبان در این مورد اشاراتی کرده بودند. در پایگاه خبری نوروز هم نوشته شده بود که بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد احکام دستگیری فعالین سیاسی، قبل از روز ۲۲ خرداد ماه صادر شده است. حالا این نکته که آقای بهزاد نبوی می‌گوید نشان می‌دهد که ایشان کاملا خبرهای مشخصی در این زمینه دارد.

«آقای نبوی با شناختی که از او وجود دارد از جمله کسانی است که خیلی حساب شده و سنجیده همیشه صحبت می‌کنند. او نمی‌آید در شرایط کنونی حرفی بزند که مستندی در این مورد نداشته باشد.»

علی کشتگر
با توجه به شناختی که از آقای بهزاد نبوی وجود دارد، ایشان تا قبل از دستگیری خیلی خط‌کشی‌ها و مرزبندی‌های سختی در رابطه با نیروهایی که خودی محسوب نمی‌شدند، داشت.

  • بعد از آزادی آقای نبوی، طیف‌های مختلفی به دیدار ایشان رفتند . نکته جالب توجه دیدار اعضای نهضت آزادی با آقای نبوی است که به هر حال از تئوریسین‌های مجاهدین انقلاب محسوب می‌شود. این نزدیکی را شما چگونه تعبیر و تفسیر می‌کنید؟

الان جنبش سبز این مرزبندی‌ها را از بین برده است. یعنی اگر جنبشی با این عظمت وجود نداشت و در بالا کسانی برای اینکه در حاکمیت و از طرف رهبران حاکم مقبول باشند و مورد غضب قرار نگیرند تا پیش از این با نیروهایی مثل نیروهای نهضت آزادی مرزبندی می‌کردند و فاصله می‌گرفتند، امروز آن چنان جنبشی در ایران به وجود آمده است که در درونش مرزهای مذهبی بودن و غیر مذهبی یا چپ و راست را از بین برده است .

این جنبش ، یک جنبش فراطبقاتی است و مسلم است که همه فعالان و اکثریت مردم را دور خواست آزادی و حق رای متعهد کرده است. این جنبشی است که آینده ایران را رقم خواهد زد،‌ بنابر این هر کسی برای اینکه در این جنبش مقبول باشد ناچار است با خود جنبش حرکت کند و این مرزبندی‌ها را کنار بگذارد.

جنبش سبز دیگر چنین مرزبندی‌هایی را به رسمیت نمی‌شناسد و قبول نمی‌کند. اگر کسانی بخواهند مقبول این جنبش باشند باید چنین عمل کنند.

اگر غیر از این عمل کنند و بخواهند خودی و غیر خودی کنند این خود آن‌ها هستند که هم از بالا رانده شده‌اند و هم از سوی مردم رانده خواهند شد. به نظر من دیگر دوره آن مرزبندی‌ها تمام شده است . همه نیروها الان در برابر حکومت کودتا متحدند.
XS
SM
MD
LG