لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

«بمب اتمی» و حکومت «اوباش‌سالاران»؛ تحلیلی بر گفته‌های ژنرال پترائوس


ژنرال ديويد پترائوس
ژنرال ديويد پترائوس
ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکا در جنوب آسيا و خاورميانه، روز يکشنبه و در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، ضمن این که محمود احمدی نژاد را بهترین مامور جذب نیرو برای آمریکا دانست، این را هم افزود که «هنوز کاملاً مشخص نيست، تهران تصميم به ساخت بمب اتمی گرفته باشد؛ ولی در اين مرحله، اطلاع یافتن از این تصميم چندان مهم نيست، چرا که تهران تمامی‌ الزام‌ها برای توليد بمب اتمی را دنبال کرده است».

در گفت و گو با هوشنگ حسن یاری، استاد مسائل استراتژیک، در دانشگاه نظامی سلطنتی کانادا، در مورد موضع گیری تازه این مقام نظامی آمریکایی پرسیده‌ایم؛

  • ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکا در جنوب آسيا و خاورميانه، روز يکشنبه در گفت‌وگويی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: ايران در حال مبدل شدن به يک حکومت اوباش سالاری است...

هوشنگ حسن یاری:
حرف‌های ژنرال پترائوس دنباله حرف‌هایی است که بعضی از رهبران آمریکا مطرح کردند و به خصوص از زمانی که دبیر کل جدید آژانس بین المللی اتمی اعلام کرده است که برنامه اتمی ایران را یک برنامه کاملا غیر نظامی نمی‌داند بلکه رگه‌هایی از تحول به سوی نظامی شدن را در خود دارد، شدت بیشتری پیدا کرده است.

آقای حسن یاری با توجه به اینکه ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در جنوب آسیا و خاورمیانه است و ایشان هم یک مقام نظامی است، این گفته ایشان را که گفته است «ایران همه الزام‌های لازم را برای تولید بمب اتم دنبال کرده است» چگونه تحلیل می‌کنید؟

در این مورد به نظر نمی‌رسد بین نظامیان و غیر نظامیان آمریکا بتوان تفاوتی قائل شد. حرف آقای پترائوس به عملی که جمهوری اسلامی ایران از حدود یک ماه پیش شروع کرده است برمی‌گردد.

به این معنا که ایران اعلام کرد در مرحله ای به خلوص بیشتر اورانیوم دست زده است. و غنی سازی ۲۰ درصدی را انجام داده است. این به معنای آن است که اگر ایران تصمیم بگیرد و اسباب کار فراهم شود می‌تواند درصد خلوص اورانیوم را بالاتر ببرد.

به این دلیل است که ژنرال پترائوس حرف از الزامات می‌زند و اینکه ایران همه اسباب کار را فراهم کرده است.

بعضی از کشورهای جهان نظیر ژاپن ، کانادا و چند کشور دیگر هستند که از نظر دانش و فناوری هسته ای به مرحله ای رسیده اند که می‌توانند امروز به راحتی بمب اتمی تولید کنند. منتها از آن جایی که بمب هسته‌ای در دکترین نظامی و تصمیم گیری‌های سیاسی آنان جایی ندارد به دنبال آن نیستند.

ولی اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد دستیابی به چنین امری بسیار بسیار ساده است. درمورد ایران هم ظاهرا چنین اندیشه ای دارد جا می‌افتد که حالا که ایران دارد به خلوص ۲۰ درصدی دست پیدا می‌کند پس می‌تواند این کار را انجام دهد و به راحتی غنی سازی را به بالای ۸۰ درصد برساند که در آن مرحله هم ساختن بمب اتم تنها به اراده سیاسی رهبران ایران مربوط می‌شود.

آقای پترائوس از قول صاحب نظران و کارشناسان می‌گوید حکومت ایران در حال تبدیل شدن از یک حکومت مذهبی به اوباشی سالاری است. ممکن است ایشان بخواهد با این اظهار نظر، وخامت اوضاع را نشان دهد؟

به طور قطع چنین است. این حرف دنباله همان حرف‌هایی است که خانم کلینتون- وزیر خارجه آمریکا- اخیرا مطرح کرده است که حکومت ایران به تدریج به دست نظامیان سپرده می‌شود.

آنچه که ژنرال پترائوس مطرح می‌کند براساس درگیری‌هایی است که در خیابان‌ها رخ می‌دهد. در نتیجه از کسانی که قدرت را امروز در ایران در دست دارند به عنوان اوباش یاد می‌کند.

بنابر این طبیعی است که وقتی خصومت بین دو کشور آنقدر بالا می‌گیرد که آمریکاییان خطر هسته ای شدن ایران را جدی تلقی می‌کنند، در نتیجه در صدد این هستند که هر نوع مشروعیتی را هم از جمهوری اسلامی بگیرند.

زمانی که بتوانند جمهوری اسلامی ایران و رهبران آن را به عنوان چنین افرادی به جامعه جهانی بشناسانند، در نتیجه کار حمله و درگیری نظامی با ایران بر سر حل مسئله هسته‌ای، بسیار ساده‌تر خواهد شد.
XS
SM
MD
LG