لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

«آزادی بیان» برای ژیلا بنی‌یعقوب


ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار، وبلاگ‌نویس و فعال حقوق زنان، جایزه سازمان گزارشگران بدون مرز سال ۲۰۱۰ با عنوان جایزه «آزادی بیان» را برای وبلاگ خود با عنوان «ما روزنامه‌نگاریم» از آن خود کرد.

مراسم اهدای این جایزه به «بهترین وبلاگ‌ها» در ماه ژوئن سال جاری در چارچوب «تریبون رسانه‌های جهانی» دویچه‌وله در شهر بن آلمان برگزار خواهد شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود به مناسبت اهدای این جایزه می‌گوید: «ژیلا در خط مقدم تلاش برای آزادی بیان در کشور خود ایستاده است. او و خانواده‌اش تاکنون بهای سنگینی برای تعهدات او پرداخته‌اند.»

اما این جایزه چیست و چه اهمیتی دارد؟

رضا معینی، مسئول بخش ایران و افغانستان گزارشگران بدون مرز و فعال حقوق بشر در پاریس به رادیو فردا می گوید: این جایزه در کنار مسابقه بین‌المللی انتخاب بهترین وبلاگ‌ها، که از شش سال پیش از سوی رسانه دویچه وله برگزار می‌شود، اهدا می‌شود.

گزارشگران بدون مرز برای پنجمین سال در همکاری با این مجموعه، یک جایزه ویژه هم برای آزادی بیان اهدا می‌کند. این جایزه هر سال به بهترین وبلاگ که می‌تواند نمایانگر و سمبل دفاع از آزادی بیان باشد، اهدا می‌شود. این جایزه پولی نیست و به هیچ عنوان گزارشگران بدون مرز پولی ندارد که به کسی بدهد، بلکه تنها یک حالت سمبولیک دارد.

چه کسانی شایسته دریافت این جایزه هستند و چگونه انتخاب می شوند؟

وبلاگ‌نویس باید کسی باشد که در کشور خودش برای آزادی بیان و آزادی مطبوعات تلاش کرده باشد. انتخاب امسال که خانم ژیلا بنی‌یعقوب بوده به نظر من یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که صورت گرفته است. هیئت داوران انتخاب‌کننده برندگان هم کسانی هستند که به اصطلاح نماینده وبلاگستان جهانی‌اند و اشراف بر این موضوع دارند.

خانم بنی‌یعقوب چهارمین وبلاگ‌نویس ایرانی است که این جایزه را دریافت می‌کند. در ایران خوشبختانه در پی سه دوره سه جایزه دادیم: سایت آقای حامد متقی، یکی از وبلاگ‌نویسان خوب ایرانی، همراه سایت کسوف، وبلاگ عکاسی بسیار عالی که در ایران وجود دارد و سال گذشته هم به شکل مشترک سایت تغییر برای برابری سایت یکی از فعالان مدافع حقوق بشر در چین برنده این جایزه شدند.

ژیلا بنی یعقوب پیش از این در خردادماه و آذرماه سال گذشته، جایزه شجاعت در روزنامه نگاری در سال ۲۰۰۹ میلادی را از سوی بنیاد بین المللی رسانه های زنان و جایزه آزادی بیان را ازسوی روزنامه نگاران کانادایی دریافت کرد. ژیلا بنی یعقوب بارها در دوره فعالیتش با احضارها و بازداشت های متعدد با هدف به سکوت وادار کردنش رو به رو بود.

ژیلا بنی یعقوب و همسرش، بهمن احمدی عمویی در تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال گذشته و در پی اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به همراه ده ها روزنامه نگار دیگر در تهران دستگیر شدند. وی در تاریخ دوم شهریور ماه با سپردن وثیقه آزاد شد اما همسرش که هم اکنون در مرخصی به سر می برد، به ۵ سال زندان محکوم شده است.
XS
SM
MD
LG