لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

گزارشگران بدون مرز: تشدید سرکوب مطبوعات داخلی و خارجی


مسئول بخش ایرانی سازمان گزارشگران بدون مرز: هميشه در ميان تاريکی، سکوت و سياهی هر کاری امکان پذير است.
مسئول بخش ایرانی سازمان گزارشگران بدون مرز: هميشه در ميان تاريکی، سکوت و سياهی هر کاری امکان پذير است.
اعضای سازمان گزارشگران بدون مرز، برای اعتراض به محدودیت کار روزنامه نگاران خارجی در ایران، دربعد از ظهر پنجشنبه دربرابر سفارت جمهوری اسلامی درپاریس دست به تظاهرات زدند.

این سازمان دفاع از آزادی بیان دراطلاعیه خود مراتب نگرانی اش را ازاخراج روزنامه نگاران خارجی از ایران اعلام کرده است.

رضا معینی، مسئول بخش ایرانی سازمان گزارشگران بدون مرز، در گفت و گویی با رادیو فردا، ابتدا از دلیل و هدف این تظاهرات می گوید.

رضا معینی: انتشار اين اطلاعيه به دو دليل مشخص بود؛ دليل اول وضعيت روزنامه نگاران در ايران است که از روز شنبه تا کنون بيش از ۱۲ روزنامه نگار بازداشت و زندانی شده اند. اين روزنامه نگاران نه در خيابان و نه در ميان به قول آقايان آشوب ها، بلکه در خانه هايشان بازداشت شده اند و از زمان دستگيری تا کنون هيچ خبری از آنها نيست و نمی توانند با وکلا و خانواده های خود ملاقات داشته باشند و مقام های مسئول هم به هيچ عنوان اطلاعی در اختيار نمی گذارند.

دليل دوم آزادی رسانه ها و مطبوعات و حق کار کردن اين رسانه ها در ايران است. جمهوری اسلامی در اقصی نقاط جهان خبرگزاری های خود را دارد و به راحتی اخبار و اطلاعات را پخش می کنند، اما از فعاليت روزنامه نگاران در ايران جلوگيری می کنند. فعاليت اين روزنامه نگاران برای مردم تمام جهان و مردم ايران بسيار مهم است.

گذشته از حوادثی که اين روزها در ايران رخ می دهد؛ روزهايی که می توانند برای مردم جهان و مردم ايران مهم باشند، کار خبرنگار گزارش دهی است و جلوگيری از کار خبرنگار بر خلاف تمام موازين و مقررات بين المللی است.

آقای معينی! دبيرکل سازمان گزارشگران بدون مرز هم در اين تظاهرات حضور داشت؟

بله دبيرکل سازمان گزارشگران بدون مرز به همراه فعالين گزارشگران و تعداد زيادی از روزنامه نگاران فرانسوی در اين تظاهرات حضور داشتند.

آقای معينی! يکی از دلايل نگرانی های سازمان گزارشگران بدون مرز اين است که در نبود گزارشگران خارجی در ايران، سرکوب مردم و بازداشت روزنامه نگاران ايرانی شدت پيدا می کند؟

هميشه در ميان تاريکی، سکوت و سياهی هر کاری امکان پذير است. وقتی چشم هايی برای نظارت بر کار مقام های مسئول و مردم و روزنامه نگاران نباشد، می توان خلاف کاری هايی انجام داد.

از آن جا که طی روزهای گذشته تهديدها گسترش پيدا کرده و صدها نفر درايران بازداشت شده اند و به صف تظاهر کنندگانی که مسالمت آميز و درسکوت راهپيمايی می کنند حمله می شود، طبيعی است که هراس و دلهره وجود داشته باشد.

آيا خبری از ايران داريد مبنی بر اين که اين اقدامات آغازی برای شدت گرفتن سرکوب ها است؟

تشديد سرکوب مطبوعات داخلی و خارجی تيتر اطلاعيه ما است که روز پنجشنبه منتشر شده است. در رابطه با مطبوعات خارجی از همان روز شنبه محدوديت هايی برای روزنامه نگاران و رسانه ها به وجود آمده بود. به عنوان مثال دوربين خبرنگاران کانال سه تلويزيون فرانسه را دزديدند، خبرنگاران تلويزيون هلند را دستگير و از ايران اخراج کردند، همکار شبکه تلويزيونی ايتاليا دستگير و مورد آزار قرار گرفت، خبرنگار رويترز مورد آزار قرار گرفت و خبرنگار اسپانيايی را مورد آزار قرار داده و از کشور اخراج کردند.

ما در اطلاعيه يک نقل قول از خبرنگار اسپانيايی آورده ايم که من اينجا مطرح می کنم و شايد جواب سؤال شما هم باشد. اين خبرنگار گفته است مقامات ايرانی می خواستند صحنه را از حضور خبرنگاران خارجی خالی کنند، ما شاهدانی آزار دهنده برای آنان بوديم.
XS
SM
MD
LG