لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۸

مرگ دو زندانی بر اثر مننژیت؛ دلیل یا بهانه؟


محسن روح الامینی
محسن روح الامینی
از گواهی فوت:
نام: محسن روح الامینی
نام پدر: عبدالحسین
سن: ۲۵ سال
تاریخ بازداشت: ۱۸ تیر ۱۳۸۸
تاریخ فوت: ۲۵ تیر ماه ۱۳۸۸
محل فوت: بیمارستان شهدای تجریش
علت فوت: بیماری مننژیت
ماجرای مرگ محسن روح الامینی دیگر ماجرای یک مرگ «معمولی» بر اثر ابتلا به مننژیت در زندان نیست؛ میر حسین موسوی در آخرین سخنرانی خود این سوال را مطرح کرده است که آیا قوه قضاییه می‌تواند پرونده روح‌الامینی را بررسی کند؟

وی سؤال خود را این گونه کامل کرده است که «می‌‌گویند مریض شده و مننژیت گرفته است، قوه قضاییه بررسی کند ببیند دندان‌های وی به چه دلیل شکسته است؟»

استناد سخنان میر حسین موسوی گفته‌های پدر محسن روح الامینی است که در نامه رئیس سابق ستاد مشترک سپاه آمده است. در این نوشته به نقل از دکتر عبدالحسین روح الامینی آمده است: مشخص شد که فرزندم را وقتی که گرفته‌اند، مورد ضرب و شتم شدید قرار داده و او را مجروح کرده‌اند. جنازه‌اش را که دیدم، متوجه شدم که دهانش را خردکرده‌اند.

سهراب سلیمانی مدیر کل زندان‌های استان تهران، می‌گوید بعید می‌داند کسی ادعا کند که این افراد در مجموعه زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته باشند.

وی با بیان این‌که محسن روح الامینی و محمد کامرانی به بیماری مننژیت مبتلا بودند، به خبرگزاری ایسنا گفت که بعد از این اتفاق، تمام زندانیان اوین واکسن مننژیت زدند.

به گزارش مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران روز ۲۶ تیرماه به تمامی ‌زندانیان زندان اوین داروی سیپروفلوکساسین (برای واکسیناسیون علیه مننژیت) داده شده است.

دکتر علی رضایی، متخصص پزشکی قانونی در مورد بیماری مننژیت به رادیو فردا می‌گوید: به التهاب پرده‌های مغزی مننژیت می‌گویند که به دلایل مختلفی از جمله وجود و انتقال میکروب، ویروس و یا قارچ ایجاد می‌شود. علاوه بر این سابقه شکستگی استخوان بینی، عفونت گوش میانی و یا وارد شدن ضربه به سر که سبب شکستگی استخوان شود، می‌توانند از عوامل ابتلا به این بیماری باشد.

دکتر علی رضایی در مورد علایم این بیماری می‌گوید: فرد دچار تب و لرز و سردرد شدید شده و گردن و اندام‌هایش سفت می‌شود. فرد نسبت به نور بسیار حساس شده، دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شود. بیمار در این مرحله دچار خواب آلودگی می‌شود که به سختی می‌توان او را بیدار نگاه داشت. این علایم معمولا سه تا پنج روز بعد از ابتلا مشاهده می‌شود.

به گفته دکتر علی رضایی درمان این بیماری دراز مدت است، فرد حتما باید در بیمارستان بستری شده و از مایع نخاعی وی نمونه برداری شده و با آزمایش مایع نخاعی، نوع مننژیت تشخیص داده شده و سپس درمان آغاز شود.

پدر محسن روح الامینی در مورد پرونده پزشکی پسرش گفته است: پرونده پزشکی او را مطالعه کردم. محل فوت او را لاک گرفته بودند.
مشخص شد که بعد از مجروح شدن، به او نرسیده‌اند تا خون او عفونی شده و دچارتب شدید بالای ۴۰ درجه گردیده و از شدت تب، دچار بیماری مننژیت شده است.

به گفته دکتر روح الامینی او را ساعت سه و نیم بعد از ظهر چهارشنبه به عنوان فرد مجهول‌الهویه به بیمارستان شهدای تجریش منتقل و صبح روز پنجشنبه جسد او را به سردخانه تحویل داده اند.

او تاکید کرده است که برای تحویل جسد، از او تعهد گرفتند که شکایتی از کسی ندارد.

اما سهراب سلیمانی مدیر کل زندان‌های استان تهران اعلام کرده است محسن روح الامینی به قسمت بازداشتگاه اوین تحویل نشده بود و قبل از تحویل به بازداشتگاه اوین مننژیت داشته است.

آقای سلیمانی در ادامه گفته است محسن روح الامینی در مسیر زندان و در خودروی اعزام حالش بد می‌شود و توسط عوامل و نیروهای امنیتی به بیمارستان منتقل شد.

محمد کرمانی، از دیگر بازداشتی‌های هفته‌های اخیر است که علت مرگ وی نیز «مننژیت» اعلام شده است.

مدیر کل سازمان زندان‌های تهران، گفت: «محمد کامرانی از نظر ظاهری مشکلی نداشته و ساعت ۵ بعد از ظهر از خودروی اعزام پیاده می‌شود و در صف پذیرش زندان حالش به هم می‌خورد و سریعا او را به بیمارستان زندان منتقل می‌کنند و پزشک آنجا تشخیص می‌دهد که او را به بیمارستان لقمان منتقل کنند و قبل از فوت، نامه آزادی او صادر شده بود و وقتی زنده بود شبانه تحویل خانواده‌اش شد و روز بعد فوت کرده و تمام پزشکان بیمارستان و پزشک قانونی تایید کردند که وی مننژیت داشته است».

در نامه منتشر شده در مورد محسن روح الامینی هیچ اشاره‌ای به تشخیص نهایی در مورد علت مرگ وی نشده است . آقای سهرابی نیز هیچ اشاره‌ای به علت ابتلای محمد کامرانی به مننژیت نداشت .

دکتر علی رضایی در مورد نقش پزشکی قانونی در تعیین علت مرگ می‌گوید: «کار پزشکی قانونی تعیین علت فوت است. در پزشکی قانونی در مرحله کالبد شکافی، جمجمه فرد باز می‌شود و از پرده‌های مغزی که دچار عفونت شده، نمونه برداری می‌شود و به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می‌شود تا دلیل عفونت مشخص شود. این مرحله زمان بر است و نمی‌توان علت این نوع مرگ را بلافاصله تعیین کرد مگر این که فرد دچار عفونت بسیار شدید بوده و سابقه بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. در غیر این صورت برای تعیین دلیل علت مرگ، حتما بافت نمونه برداری شده به آزمایشگاه ارسال می‌شود.»

روز چهارشنبه، دکتر مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت محمد خاتمی، به رسانه‌ها در ایران گفت: پزشکی قانونی مرگ محسن روح الامینی به دلیل مننژیت را رد کرده و تاکید شده او به این دلیل فوت نکرده است.

با این حال وی در مورد نظر پزشکی قانونی در مورد علت مرگ محسن روح الامینی سکوت کرد.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG