لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: مگر آقای موسوی رئیس فرهنگستان هنر بود؟


علی شریعتمداری
علی شریعتمداری
برکناری میرحسین موسوی یکی از کاندیداهای معترض به نتایج انتخابات از ریاست فرهنگستان هنر؛ شورای انقلاب فرهنگی این تصمیم را در یکی از جلسه‌هایش به ریاست رئیس این شورا محمود احمدی نژاد گرفت.

یک روز پس از این تغییر و تحول از گوشه و کنار فرهنگستان هنر خبرهایی در باره استعفای برخی از اعضا و مسئولان این فرهنگستان به گوش رسید.

در خصوص خبر برکناری میرحسین موسوی، به سراغ علی شریعتمداری یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در تهران رفته‌ایم، و در ابتدا از آقای شریعتمداری پرسیده‌ایم آیا این صحت دارد که اقای احمدی نژاد زمانی که در شیراز به سر می بردند به سرعت خود را به تهران رساندند تا در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت کنند -جلسه ای که منجر به برکناری آقای موسوی از فرهنگستان هنر شد؟

علی شریعتمداری:
از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی سئوال کنید اصلا مسئله به این صورت نبوده است. من در این جریان زیاد نمی‌خواهم وارد بشوم.



  • برکناری سه شنبه شب میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچنان با حاشیه هایی روبرو است. آخرین گزارش ها حکایت از استعفای برخی از اعضای و مدیران این فرهنگستان دارد...

رادیوفردا: یعنی ایشان نیامدند صرفا به خاطر برکناری آقای موسوی؟


نه من که اصلا چنین چیزی را در نظر ندارم. نه.

خبری که منتشر شده این طوری بوده که آقای احمدی نژاد در شیراز به سر می‌بردند، بعد ایشان می‌آیند برای این جلسه خاص شورای عالی انقلاب فرهنگی و دومرتبه بر می‌گردند به شیراز...

هیچ چیزی در جلسه شورا که من شرکت داشتم به این صورت انجام نگرفت.

پس این تصمیم روی چه حسابی گرفته شد. خودتان می‌دانید که آقای موسوی به عنوان یکی از کاندیداها در انتخابات حضور داشتند. این ربطی به اعتراضاتی که ایشان نسبت به دولت آقای احمدی نژاد کردند، ندارد؟

بحثی راجع به آقای میرحسین موسوی نشد. نه یک همچین جلسه ای... نه اینکه ایشان از شیراز آمد و گفت این‌جوری کنید و... شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلا رویه‌اش این نیست که کسی به آن دستور دهد.

ولی تا پیش از این برای مدت‌ها آقای میرحسین موسوی...

آقای مهندس... من نمی‌دانستم که تا آن زمان فرهنگستان هیئت مدیره‌ای داشته، چنین چیزی اصلا در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نشد.

و هیچ کس نپرسید که ریاست قبلی این فرهنگستان هنر که بوده؟

بحث اصلا از هنرستان قبلی آنجا نشد. من نمی‌دانستم که آقای موسوی رئیس فرهنگستان هنر بوده است. اصلا فرهنگستان‌ها را از ابتدا خود شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب کرده. من الان در این فرهنگستان هم هستم در فرهنگستان علوم، رئیس گروه علوم انسانی هستم. تا دو دوره هم من رئیس فرهنگستان علوم بودم. اصلا بحث از تجدید نظر در فرهنگستان هنر نشد.

آقای شریعتمداری، آقای احمدی نژاد هم در این جلسه‌ای که شما بودید، حضور داشتند؟

من درست یادم نیست که ایشان چه موقع آمد.

ولی ایشان بودند در این جلسه؟

بله در جلسه بودند. بله ایشان آمدند.

ایشان برای جلسه از مسافرت برگشتند؟

من نمی‌دانم از کجا آمدند. قبلا خبر داده بودند که ایشان در شیراز است. مسافرت استانی. یک همچین چیزی بود.

آقای شریعتمداری، غیر از آقای علی معلم چه کسان دیگری بودند؟

سه نفر دیگر. حالا من این‌ها را یادم نیست. (آقای معلم و بقیه) معرفی شدند و مورد تایید قرار گرفتند.

هر سه برای فرهنگستان هنر؟

بله.

آقای شریعتمداری، برای من یک ذره عجیب است که شما با توجه به اینکه عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هستید، مثلا تا این لحظه نمی‌دانستید که آقای مهندس موسوی ریاست فرهنگستان را در طول این سال‌ها به عهده داشتند.

اولا همانطور که گفتم رویه بود که خود فرهنگستان -یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی- اعضای فرهنگستان را تعیین می‌کرد. حالا من یادم نبود که چه وقتی چه وقتی آقای موسوی را تعیین کرده بودند یا نکرده بودند.

به هر حال فرهنگستان که رئیس داشت، چه لزومی‌داشت که کس دیگری جایگزین آقای موسوی شود؟

(رئیس) نداشته. فرهنگستان (رئیس) نداشته.

عین جمله ای که در وب سایت رسمی‌فرهنگستان آمده، را برای شما می‌خوانم: «رئیس فرهنگستان هنر به پیشنهاد مجمع عمومی‌و حکم ریاست عالیه فرهنگستان‌ها یعنی رئیس جمهور از میان سه نفر از صاحبنظران برجسته کشور، برای مدت چهار سال انتخاب می‌شود.» و هنوز روی وبسایت، با توجه به تغییری که اتفاق افتاده، نوشته: «در حال حاضر ریاست فرهنگستان هنر بر عهده مهندس میرحسین موسوی است.»

چنین چیزی اصلا آنجا مطرح نشد.

من این را الان دارم از روی وبسایت رسمی‌فرهنگستان می‌خوانم.

وبسایت رسمی‌را چه کسی آورده؟ این سایت رسمی ‌هم ساختگی است. چه کسی نوشته؟ کجا نوشتند؟

خود فرهنگستان. سایت رسمی ‌فرهنگستان.

کجا فرهنگستان سایت رسمی‌داده؟

honar.ac.ir

گوش کنید. آخر من خودم هنوز عضو فرهنگستان علوم هستم.

فرهنگستان علوم، با فرهنگستان هنر یکی نیست. مگر این دوتا یکی است؟

می‌دانم ولی می‌خواهم بگویم که اینطوری نبوده.

از طرفی هم آن هنرمندان دیگر که شما عنوان کردید، گمان می‌کنم که آقای مصطفی رحماندوست بوده، آقای جهانگیر الماسی بوده و آقای کلهر.

حالا من آقای کلهر را یادم است.

چرا به نظر شما به انتخاب آقای معلم دامغانی این همه اعتراض می‌شود و خیلی‌ها دارند استعفا می‌دهند؟

کجا الان استعفا دادند؟ آوردند در خانه شما و به شما استعفایشان را نشان دادند؟

خبرگزاری‌ها خبر دادند که آقای مرادی غیاث آبادی استعفا دادند...

گوش کنید. امکان دارد عده ای مثلا مخالف باشند به اینکه آقای معلم حالا (رئیس) شده است. اما اینها که چیزی را اثبات نمی‌کند. خب معلوم است عده ای ممکن است موافق باشند و عده ای موافق نباشند. حالا این چه چیزی را اثبات می‌کند؟ اینها والله توجیه نمی‌کند. اینها نمی‌دانند. ندیده‌اند. مزه زندان رفتن زمان شاه نکشیده اند. اصلا مملکت چه جوری اداره می‌شد... الان خود فرهنگستان علوم هم اختلاف هست. الان فرهنگستان علوم می‌گوید اعضا را باید خودمان انتخاب کنیم، شورای عالی می‌گوید خیر.
XS
SM
MD
LG