لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

اجلاس «شکرانه [بی] اتحاد»؟


مراسم روز مجلس در ایران؛ «شکرانه اتحاد»
مراسم روز مجلس در ایران؛ «شکرانه اتحاد»
با وجود آنکه به نظر می‌رسید میان مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران، توافقاتی صورت گرفته تا فضای سیاسی آرام‌تر شود، اما حضور نداشتن اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد و بسیاری دیگر از نمایندگان سابق مجلس و نیز روسای آن در برنامه‌ای به نام «شکرانه اتحاد» در مجلس شورای اسلامی، بار دیگر از احتمال وجود اختلافات به ویژه میان محمود احمدی‌نژاد و اکبر هاشمی رفسنجانی حکایت دارد.

اجلاس «شکرانه اتحاد» به مناسبت روز مجلس برگزار شده بود و در آن سیاستمداران مشهور و مهم محافظه‌كار حضور داشتند.

على لاريجانى، رئيس مجلس، در مورد عدم حضور آقایان احمدی‌نژاد و هاشمی رفسنجانی گفت: «جناب آقاى احمدى نژاد و هاشمى رفسنجانى تشريف نياوردند و از خداوند سلامت و صحت براى آنها آرزو مى‌كنيم واميدوارم ان شاءالله خداوند امورات را اصلاح كند.»

چند شخصیت مهم سیاسی و افرادی از گروه‌هاى اصولگرا در ماه‌هاى اخیر تلاش کردند تا با گفته‌های خویش نشان دهند، ميان سران جمهورى اسلامى ايران اتحاد وجود دارد.

به نظر می‌رسید اجلاس «شکرانه اتحاد» از جمله به همین دلیل برپا شد. با این همه چهره‌های اصلی، یعنی رئیس دولت ایران و رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام در آن حاضر نشدند.

[بیشتر بخوانید: هاشمی رفسنجانى و احمدى نژاد در اجلاس «شكرانه اتحاد» مجلس حاضر نشدند]

حسن شریعتمداری، تحلیلگر سیاسی مقیم آلمان به رادیو فردا می‌گوید: تا آنجایی که ما اطلاع داریم در چند روز اخیر آقای خامنه‌ای به آقای هاشمی رفسنجانی پیغام داده بود که « شما پا در میانی کنید و یک جوری با هم کنار بیایید ما هم جلوی حملات به شما را خواهیم گرفت».

ملاحظه فرمودید که در نماز جمعه اخیر هم آقای احمد خاتمی که از منتقدین سر سخت آقای هاشمی رفسنجانی بود از آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حمایت کرد. و گفت که نباید به ایشان حمله بشود.

آقای هاشمی رفسنجانی این پیام را رسانده‌اند و جواب سران جبهه اصلاحات هم این بوده که «ما با دولت غیر قانونی و دولت کودتا به هیچ وجه مصالحه‌ای نخواهیم کرد. و اولین شرط هر گونه اتحاد،‌ ابطال انتخابات تقلبی است» . در نهایت اینکه چنین ماموریتی ناکام ماند.

بعد از آن آقای حداد عادل ابتکاری به خرج داد و همایشی برگزار کرد تا حداقل بتواند اختلافات را در سطح آقای هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد حل کند.

آقای شریعتمداری، دیدیم که اجلاس شکرانه اتحاد در مجلس هم برگزار شد و نه آقای هاشمی رفسنجانی در آن حضور پیدا کرد و نه آقای احمدی‌نژاد. این به چه معناست؟

ببینید! در جوی که دولت، مهدی هاشمی را دائم مورد خطاب قرار می‌دهد و متهم می‌کند و وزیر اطلاعات در مجلس می‌گوید که قوه قضائیه باید او را به ایران برگردانند تا محاکمه شود،‌ معلوم است که پا درمیانی آقای خامنه‌ای هم فقط در سطح امام جمعه تهران می‌تواند موثر باشد و دولت حتی از ایشان هم حرف شنوی ندارد.

بنابر این این نوع پا درمیانی‌ها به جایی نمی‌رسد و هم آقای احمدی‌نژاد و هم آقای رفسنجانی می‌دانند که اختلافات در صورتی حل خواهد شد که یکی از آنها در حقیقت حذف شود. بنابراین آنها با هم در سر یک میز مذاکره نخواهند نشست.

برای اینکه آقای خامنه‌ای قدرت این را که بتواند در شرایط فعلی بی‌طرفی خود را حفظ کند -با توجه به فشارهای فزاینده‌ای که از سوی سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی به او وارد می‌شود- ندارد.

آقای شریعتمداری بر پایه اطلاعات شما و گفته‌های نخستتان،‌ اگر بپذیریم که آقای خامنه‌ای برای سران اصلاحات از طریق آقای هاشمی رفسنجانی پیغام داده است در واقع با این صورت مسئله روبه‌رو هستیم که آقای خامنه‌ای می‌خواهد که نوعی اتحاد برقرار شود. اما نه آقای احمدی‌نژاد و نه آقایان موسوی و کروبی شرطی را نمی‌پذیرند. آیا نمی‌توان این وضعیت را به این معنا تفسیر کرد که آقای خامنه‌ای به شکلی به بن بست رسیده است؟

بله. معنی خواسته آقای خامنه‌ای این است که انتخابات را قبول کنید و برگردیم به وضع اول دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد. انگار نه انگار که انتخاباتی بوده و تقلبی شده است. از دید آقای احمدی‌نژاد او به هر صورت برنده انتخابات و رئیس جمهوری است که می‌خواهد با قدرت حکمرانی کند و فکر می‌کند که موفق شده است که آقای رفسنجانی را از موضع قدرت پایین بیاورد.

از دید آقای هاشمی رفسنجانی و آقایان موسوی و کروبی هم این توطئه‌ای برای حذف همه مخالفین و منتقدین نظرات آقای خامنه‌ای وآقای احمدی‌نژاد از صحنه قدرت است . الان به غیر از اینکه آقایان موسوی و کروبی باید جوابگوی مسئولیت‌های خودشان در قبال مردم هم باشند، اصولا به صلاح خودشان هم نمی‌بینند که با آقای احمدی‌نژاد بر سر میز مذاکره بنشینند.

آقای رفسنجانی هم هیچ تضمین و باوری بر این ندارد که اگر با آقای احمدی‌نژاد بر سر یک میز مذاکره بنشیند خودش و خانواده‌اش در امان باشند.
XS
SM
MD
LG