لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

رهبر گروه «حکومت اسلامی» در افغانستان کشته شده‌است


نیروهای امنتی افغانستان در جلال‌آباد، مرکز ننگرهار
نیروهای امنتی افغانستان در جلال‌آباد، مرکز ننگرهار

مقام‌های ایالات متحده و افغانستان تائید کرده‌اند که عبدالحسیب، رهبر گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در افغانستان، در جریان عملیات مشترک سربازان دو کشور، کشته شده‌است.

عبدالحسیب، سال گذشته و پس از کشته‌شدن حافظ سعید، رهبر پیشین داعش در افغانستان و پاکستان، فرماندهی این گروه افراطی را در دست گرفته بود.

حافظ سعید در پی حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده، در تابستان گذشته، در ولایت ننگرهار افغانستان کشته شده بود. رهبر تازه گروه داعش نیز ماه گذشته میلادی در همین ولایت هدف یورش نیروهای ویژه افغانستان و ایالات متحده قرار گرفت.

در بیانیه مشترک نیروهای مسلح آمریکا و افغانستان گفته شده ۵۰ تن از نیروهای ویژه ایالات متحده و ۴۰ نفر از کماندوهای افغانستان به محل حضور عبدالحسیب حمله کرده‌اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است «چند دقیقه پس از فرود، نیروهای مشترک از چند سو، از سنگرهایی که به‌خوبی آماده‌شده بودند، با آتش شدیدی روبه‌رو شدند… در هر حال نیروهای ما موفق شدند دشمن را محاصره کرده و شماری از اعضای ارشد داعش و تا ۳۵ تن از نفرات این گروه را از پا درآورند».

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، نیز کشته شدن عبدالحسیب را تایید کرده‌است.

نیروهای آمریکایی چندی‌ست در منطقه ننگرهار درگیر نبرد با نفرات و اعضای گروه موسوم به حکومت اسلامی هستند. ولایت ننگرهار به مرکز عمده حضور داعش و تحرکات آن علیه نیروهای دولتی تبدیل شده‌است.

در فروردین ماه گذشته در همین ولایت بود که ایالات متحده از بزرگ‌ترین بمب غیراتمی جهان، برای بمباران مناطقی تحت کنترل «حکومت اسلامی» استفاده کرد. حملاتی که بیش از ۹۰ کشته برجای گذاشت و آمریکا می‌گوید در حمایت از نیروهای امنیت ملی افغانستان صورت گرفته‌است.

XS
SM
MD
LG