لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

«صدها نفر» از شرق حلب خارج شدند


با وجود آنکه تخلیه حلب بار دیگر متوقف شده بود، اما گزارش‌ها حاکی است «تلاش‌های ترکیه و روسیه» سبب شده «صدها نفر» اجازه خروج از مناطق شرقی این شهر را که در تصرف شورشیان است، پیدا کنند.

احمد الدبیس، پزشکی که هیئتی از امدادگران را در مناطق شرقی حلب مدیریت می‌کند، بامداد دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفته بود «اتوبوس‌هایی که شماری از ساکنان شرق حلب سوار آن بودند، از مناطق تحت محاصره خارج شده‌اند».

او ساعاتی بعد اظهار داشت تا ۱۲۰۰ نفر موفق به خروج شده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه شمار کسانی که تا کنون خارج شده‌اند را حدودا ۵۰۰ نفر برآورد کرده‌است.

روبرت ماردینی، از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی نیز پیشتر در توئیتر خود گفته است پنج اتوبوس و یک آمبولانس شرق حلب را ترک کرده‌اند.

آقای ماردینی ابراز امیدوار کرده که عملیات تخلیه مردم به آرامی از سر گرفته شود.

در عین حال سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گفته است این افراد، پس از آنکه روسیه و ترکیه از دولت بشار اسد خواستند اجازه دهد از واپسین ایست بازرسی رد شوند، موفق به خروج از مناطق تحت محاصره شدند.

روسیه در کنار ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود، در حالی‌که ترکیه از شماری از مخالفان اسد، حمایت می‌کند.

تخلیه شهر حلب، با وجود توافق‌های اولیه به تعویق افتاده است. گفته می‌شود دلیل آن، موضوع تخلیه مناطق شیعه‌نشین تحت محاصره شورشیان، کفریا و فوعه، است.

در حالی‌که قرار بود خارج کردن مردم از حلب، کفریا و فوعه، روز گذشته انجام گیرد، گزارش شد که مردان مسلح پنج اتوبوس اعزامی به روستاهای شیعه‌نشین را به آتش کشیده‌اند. پس از آن بود که سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت اتوبوس‌های اعزامی به مناطق شورشیان در حلب، تا زمانی که امکان خروج ساکنان فوعه و کفریا فراهم نشود، این مناطق را ترک نخواهند کرد.

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده فرانسه و روسیه بر سر رای‌گیری در شورای امنیت در مورد پیش‌نویس قطعنمامه‌ای برای اعزام ناظران سازمان ملل به حلب، به «توافقاتی» رسیده‌اند. قرار است رای‌گیری در این مورد روز دوشنبه صورت گیرد.

جنگ داخلی سوریه در آستانه ورود به ششمین سال خود است. این جنگ پس از سرکوب شدید اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز علیه بشار اسد آغاز و به نبردی مرگبار تبدیل شد. برآورد می‌شود نزدیک به نیم میلیون نفر جان خود را تا کنون در درگیری‌ها از دست داده و نیمی از جمعیت کشور نیز آواره شده‌است.

XS
SM
MD
LG