لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۰

منابع خبری: عملیات انتقال ساکنان شرق حلب به تعویق افتاده است


به رغم گزارش‌های اولیه در مورد از سرگیری انتقال ساکنان شرق حلب در ازای انتقال ساکنان دو روستای شیعه‌نشین استان ادلب در روز یکشنبه، دیده‌بان حقوق بشر سوریه خبر داد که تخلیه این مناطق تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.

بر پایه گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از این نهاد ناظر بر بحران سوریه، این تصمیم پس از حمله مردان مسلح به پنج اتوبوس اعزامی برای تخلیه مجروحان و سالخوردگان از روستاهای کفریا و فوعه اتخاذ شده و دلیل آن «عدم تضمین امنیت برای انتقال» عنوان شده است.

همین گزارش حاکی است که در این حمله راننده‌های اتوبوس کشته شده است.

آن طور که از گزارش خبرگزاری فرانسه بر می‌آید علاوه بر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، گروه شورشی نورالدین الزینکی نیز تعویق در عملیات جابه‌جایی را تأیید کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین گزارش کرده که اتوبوس‌های اعزامی به مناطق شورشیان در حلب، تا زمانی امکان خروج ساکنان فوعه و کفریا فراهم نشود، این مناطق را ترک نخواهند کرد.

روز یکشنبه اتوبوس‌هایی تحت نظارت صلیب سرخ برای از سرگیری عملیات جابه‌جایی به مناطق شرقی حلب اعزام شدند.

تلویزیون دولتی سوریه شمار اتوبوس‌های اعزامی را ۱۰۰ دستگاه عنوان کرده و خبرگزاری دولتی سوریه سانا گفته بود که این اتوبوس‌ها برای انتقال «تروریست‌ها و خانواده‌هاشان» اعزام شده‌اند. حکومت اسد، همه گروه‌های شورشی مخالف خود را «تروریست» می‌داند.

ماهیت اصلی حمله به اتوبوس‌های اعزامی به کفریا و فوعه هنوز مشخص نیست، و در حالی که تلویزیون دولتی سوریه این حمله را به «تروریست‌های مسلح» نسبت می‌دهد، مقام‌های شورشیان گفته‌اند که جماعتی عصبانی از مردم که احتمالاً در کنار نیروهای دولتی، حمله به اتوبوس‌ها را انجام داده‌اند.

با این حال یکی از ساکنان محلی به خبرگزاری رویترز گفته است که گروه جبهه النصره که پیشتر اعلام کرده بود با تخلیه بیماران و افراد مسن این دو روستا مخالف است، نقشی در این حمله نداشته است.

عمده ساکنان دو روستای کفریا و الفوعه از شیعیان سوری هستند و بر پایه توافق انجام شده، قرار بود ۱۲۰۰ تن از ساکنان این مناطق که در محاصره مخالفان اسد هستند، همزمان با تخلیه شورشیان و غیرنظامیان از شرق حلب، از این مناطق منتقل شوند.

پیشتر مخالفان بشار اسد ایران را متهم کرده بودند که برقراری آتش‌بس در حلب را به خروج ساکنان شیعه مناطق فوعه و کفریا مشروط کرده، اما وزارت خارجه ایران چنین گزارش‌هایی را تکذیب کرد.

XS
SM
MD
LG