لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

واکنش‌ها به موضع مثبت اتحادیه عرب در مورد طرح «زمین در برابر زمین»


طی سال‌های گذشته گفت‌وگوهای صلح اسرائیل و فلسطینیان نتیجه چندانی نداشته است
طی سال‌های گذشته گفت‌وگوهای صلح اسرائیل و فلسطینیان نتیجه چندانی نداشته است
جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده و زیپی لیونی، مسئول گفت‌وگوهای اسرائیل و فلسطینیان از تغییر موضع اتحادیه عرب و اجماع آنها در مورد طرح «زمین در برابر زمین» و بازگشت به مرزهای سال ۱۹۶۷ استقبال کرده‌اند.

جان کری موضع اتحادیه عرب را «گامی بسیار بزرگ رو به جلو» نامید و خانم لیونی که گفت‌وگوهای اسرائیل با مقام‌های فلسطینی را رهبری می‌کند روز سه شنبه اعلام کرد تغییر موضع اعراب «خبر خوبی‌ست که باید از آن استقبال شود».

پس از خبرهای اولیه در مورد اجماع اتحادیه عرب، نخست وزیر اسرائیل هنوز به این موضوع واکنشی نشان نداده؛ اما جروزالم پست می‌نویسد دفتر نخست‌وزیری آن کشور بیانیه‌ای را زیر نام «مقام‌های دیپلماتیک» منتشر کرده که در آن از گام‌های جدید در روند گفت‌وگوها استقبال شده است.

واکنش مقام‌های سیاسی فلسطینی به این موضوع محتاطانه بوده است. با این همه صائب عریقات، مسئول هیئت فلسطینی در مذاکرات صلح، گفته است طرح اتحادیه عرب با «تایید ۵۷ کشور عربی و اسلامی همراه است». این مقام فلسطینی می‌گوید موافقت نکردن احتمالی اسرائیل با این طرح بار دیگر نشان می‌دهد که دولت آن کشور برنامه‌ای برای صلح ندارد.

همزمان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، توافق میان اتحادیه عرب و آمریکا در این مورد را «بازیگوشی» خواند و گفت «این طرح یک طرح خام است».

جان کری، وزیر خارجه آمریکا که پی‌گیر موضوع صلح اسرائیل و فلسطینی‌هاست، به اعضای اتحادیه عرب پیشنهاد کرده بود که طرح یازده سال پیش عربستان سعودی را بپذیرند و با تغییراتی که هر دو طرف قبول داشته باشند، مرزهای سال ۱۹۶۷ دوباره احیا گردد.

این طرح که از آن با عنوان «زمین در برابر صلح» نیز یاده شده نخستین بار در سال ۲۰۰۲ ارائه شده بود. موافقت احتمالی همه طرف‌ها می‌تواند به نقطه بازگشتی به گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و مقام‌های تشکیلات فلسطینی منجر شود.

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر و همزمان وزیر خارجه اردن، روز دوشنبه گفت هر توافقی در آینده باید مبتنی بر راه‌حل «دو کشور» و برپایه بازگشت به مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ دربرابر دادن بخش کوچکی از زمین‌ها به اسرائیل باشد.

این گفته‌ها در واشینگتن و پس از مذاکرات با مقام‌های آمریکایی بیان شد.

منظور از مرزهای سال ۶۷، بازگشت به زمین‌هایی‌ست که تا پیش از جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ به اسرائیل، اعراب و فلسطینیان تعلق داشته است. اسرائیل پس از نبردی کوتاه که از پنجم ژوئیه همان سال آغاز شد توانست کنترل نوار غزه، صحرای سینا (مصر)، بیت‌المقدس شرقی، کرانه باختری رود اردن و بلندی‌های جولان (سوریه) را در دست گیرد. مصر و اردن توانستند در سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۹۴ با اسرائیل به توافق صلح دست پیدا کنند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اریبهشت ماه دو سال پیش در یک مصاحبه اختصاصی با شبکه جهانی بی بی سی، خواسته بود «مرزهای سال ۱۹۶۷» پایه گفت‌وگوهای صلح قرار گیرد. اما بنیامین نتانیاهو، تنها چند روز پس از آن اعلام کرد اسرائیل به مرزهای پیش از ۱۹۶۷ باز نمی‌گردد. عملا طی سال‌های گذاشته مذاکرات صلح میان فلسطینیان و اسرائیل با ناکامی روبه‌رو بوده است.
XS
SM
MD
LG