لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

ابراز امیدواری پرز به ازسرگیری مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها


شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل
شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل
در حالی که محمود عباس، رهبر تشکیلات فلسطینی، روز چهارشنبه، ۲۳ اسفندماه، برای رایزنی با سران روسیه وارد مسکو شد، شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، گفت که تشکیل دولت جدید در اسرائیل فرصت ازسرگیری مذاکرات راکدمانده با فلسطینی‌ها را فراهم می‌کند.

آقای پرز در پایان سفر یک‌هفته‌ای خود به اروپا و در سخنرانی خود در روز سه‌شنبه گذشته در پارلمان اروپا در استراسبورگ گفت که زمان ازسرگیری مذاکرات سیاسی فرا رسیده و او امیدوار است که پس از آغاز به کار دولت جدید اسرائیل «این مذاکرات تجدید شود».

آقای پرز افزود که تنها راه حل برای پایان دادن به نزاع ده‌ها ساله اسرائیلی- فلسطینی این است که کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل برپا شود و این دو ضمن همکاری با یکدیگر، اقتصاد خود را نیز شکوفا کنند.

شیمون پرز در این سخنرانی محمود عباس را «شریک واقعی صلح» برای اسرائیل نامید و یادآور شد که از سال‌های دور با ابومازن در جهت پیشبرد گفت‌و‌گوهای صلح همکاری کرده است.

آخرین دور از مذاکرات اسرائیل و فلسطینی‌ها در پاییز سال ۲۰۰۸ و در آخرین هفته‌های عمر دولت اهود اولمرت، نخست وزیر پیشین اسرائیل، انجام شد؛ چند تلاش معدود در سال ۲۰۰۹ برای ملاقات میان بنیامین نتانیاهو با محمود عباس به جایی نرسید و فلسطینی‌ها با خشم از ساخت‌وسازهای اسرائیلی، میز مذاکرات را ترک کردند.

فراخوان شیمون پرز به لزوم تجدید گفت‌و‌گوهای سیاسی با فلسطینی‌ها در حالی است که باراک اوباما هفته آینده برای گفت‌و‌گو با سران اسرائیلی و فلسطینی به منطقه می‌رود.

از سوی دیگر در حالی که در برخی از گزارش‌ها در آمریکا آمده است که باراک اوباما از بنیامین نتانیاهو خواسته است گام‌های مشخصی در راستای عقب‌نشینی از کرانه باختری بردارد تا سال ۲۰۱۴ کشور مستقل فلسطینی اعلام گردد، برخی از مقامات آمریکایی گفته‌اند که اوباما قصد تحمیل هیچ برنامه جدید صلح بر طرفین را ندارد.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو گفته است که در مذاکرات خود با اوباما در جریان سفر او به اسرائیل، برای گفت‌و‌گو درباره برنامه هسته‌ای ایران و سرنوشت سوریه که، به گفته او، می‌تواند موجودیت اسرائیل را با چالش جدی روبه‌رو کند اهمیت بیشتری قائل است، و رایزنی با اوباما درباره روند صلح اسرائیلی- فلسطینی برای او اولویت نخست را ندارد.

در همین حال رسانه‌های روسی و فلسطینی اعلام کردند که محمود عباس روز پنج‌شنبه بیست وچهارم اسفند در کرملین با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

ابومازن با دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، نیز درباره گسترش همکاری‌های دوجانبه گفت‌و‌گو می‌کند.

از سوی دیگر قرار است که باراک اوباما در سفر خود به اسرائیل که از سی‌ام اسفند آغاز می‌شود، از زادگاه عیسی مسیح در شهر بیت‌اللحم نیز دیدار کند.

در این میان آرامشی که در کرانه باختری پس از دو هفته تظاهرات همبستگی فلسطینی‌ها با زندانیان امنیتی اعتصابی در زندان‌های اسرائیل برقرارشده بود، پس از کشته شدن یک جوان تظاهرکننده فلسطینی به دست نیروهای اسرائیلی متزلزل شد و احتمال تظاهرات بیشتر را تقویت کرده است.

جوان فلسطینی شامگاه سه‌شنبه در نزدیکی پست بازرسی «حواره» در حومه اورشلیم، بیت‌المقدس، در حال سنگ‌پرانی به ضرب گلوله سربازان اسرائیلی کشته شد.
XS
SM
MD
LG