لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

آمریکا بر حمایت از تحقیقات سازمان ملل در اردوگاه اشرف تاکید کرد


وزارت خارجه آمریکا در مورد بیانیه سپاه پاسداران که از «حمله به اردوگاه اشرف» در آن ستایش شده، ابراز نگرانی کرده است
وزارت خارجه آمریکا در مورد بیانیه سپاه پاسداران که از «حمله به اردوگاه اشرف» در آن ستایش شده، ابراز نگرانی کرده است
وزارت خارجه آمریکا، جمعه پانزده شهریور، در بیانیه‌ای «حمله‌ای» که روز دهم شهریور در اردوگاه اشرف رخ داده را بار دیگر محکوم کرد و بر حمایت خود از تحقیقات سازمان ملل متحد در مورد این واقعه مرگبار تاکید کرد.

بازرسان گروه کمک‌رسانی سازمان ملل در عراق، «یونامی»، ۱۱ شهریورماه از اردوگاه اشرف دیدن کردند و به گفته این سازمان، قرار است تعداد قربانیان و دلیل مرگ آنها مشخص شود.

ماری هارف، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در مورد بیانیه سپاه پاسداران که از «حمله به اردوگاه اشرف» در آن ستایش شده، نیز ابراز نگرانی کرده است.

خانم هارف از سازمان مجاهدین خلق خواسته است برای انتقال باقی‌مانده اعضای خود به اردوگاه لیبرتی (حریت) تمام آنچه لازم است انجام دهد.

آمریکا از همه طرف‌ها خواسته است تا با گروه سازمان ملل متحد برای انتقال نجات‌یافتگان رخدادهای مرگبار اردوگاه اشرف و تامین امنیت آنها همکاری کنند.

وزرات خارجه آن کشور همچنان یک مقام ارشد مشورتی در امور سازمان مجاهدین خلق منصوب کرده است تا بر انتقال، تامین امنیت و نیز پیدا کردن محلی برای اسکان اعضای آن سازمان در خارج از عراق نظارت کند.

ایالات متحده روز یک‌شنبه دهم شهریور ماه نیز «حمله به اردوگاه اشرف» که به کشته شدن «ده‌ها تن» انجامید را محکوم کرده بود.

ماری هارف در آن زمان با انتشار بیانیه‌ای گفته بود «ایالات متحده رویدادهای فجیعی که امروز در اردوگاه اشرف رخ داده و بنا بر گزارش‌های مختلف باعث مرگ و جراحت شمار زیادی از ساکنان اردوگاه شده را قویاً محکوم می‌کند.»

در پی این رخداد مرگبار بود که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای از «حمله به اردوگاه اشرف» از سوی گروهی که آنها را فرزندان «مجاهدان شهید عراقی» نامید، ابراز خوشحالی کرد.

این گروه نظامی شمار کشته‌شدگان را هفتاد نفر عنوان کرده است اما سازمان مجاهدین خلق و یک مقام امنیتی عراقی از کشته شدن ۵۲ نفر خبر داده‌اند.

شماری از باشندگان این اردوگاه پس از این واقعه ناپدید شده‌اند که در تازه‌ترین بیانیه وزارت خارجه آمریکا از تهران خواسته شده است از نفوذ خود برای آزادی فوری کسانی که ناپدید شده‌اند، استفاده کند.

علاوه بر سپاه پاسداران، احمد خاتمی از امامان جمعه موقت تهران و یکی از روحانیان تندروی ایرانی نیز از این «حمله» ستایش کرده است.

محمد رضا نقدی، فرمانده بسیج ایران، گفته است «حمله به پادگان اشرف، ‌مهم‌تر از عمليات مرصاد بود». نقدی نیز «مجاهدین عراقی» را عامل حمله به اردوگاه اشرف معرفی کرده است.

سه روز پیش در ۱۳ شهریور ماه شیرین عبادی همراه دو سازمان حقوق بشری از ابراز خرسندی سپاه پاسداران از مرگ اعضای مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف، انتقاد کردند.

خانم عبادی می‌گوید این اقدام گمانه‌زنی‌ها در مورد دخیل بودن مستقیم یا غیرمستقیم بخشی از حکومت ایران در این واقعه را تقویت می‌کند.

پیشتر حدود سه هزار نفر از نيروهای سازمان مجاهدين خلق که در اردوگاه اشرف مستقر بودند به پايگاه ليبرتی (حريه) در حوالی بغداد منتقل شدند. با این حال گفته می‌شود بیش از صد نفر از آنها همچنان در این اردوگاه اشرف باقی مانده بودند.
XS
SM
MD
LG