لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

استرالیا: «داعش» به دنبال دستیابی به سلاح شیمیایی است


تصویر از یک فیلم تبلیغاتی منتشر شده از سوی حکومت خودخوانده اسلامی، گروهی از اعضای بالکان‌تبار این گروه را نشان می‌دهد
تصویر از یک فیلم تبلیغاتی منتشر شده از سوی حکومت خودخوانده اسلامی، گروهی از اعضای بالکان‌تبار این گروه را نشان می‌دهد

جولی بیشاب، وزیر خارجه استرالیا، می‌گوید از منظر دولت او گروه موسوم به «حکومت اسلامی» نشان داده که آماده است از سلاح شیمیایی استفاده کند و محتملا از کارشناسانی، برای ساخت و توسعه آن استفاده می‌کند.

به گفته، خانم بیشاپ، در سخنرانی‌ای که در ساعات پایانی ۱۵ خرداد ماه انجام شده، استرالیا مطمئن است دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی، از جمله سارین و کلر، طی چهار سال گذشته استفاده کرده است.

اشاره وزیر خارجه استرالیا به سال‌هایی‌ست که جنگ داخلی سوریه با بیش از ۲۰۰ هزار قربانی در جریان است. دمشق همواره اتهام‌ها در مورد استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی را رد کرده است.

جولی بیشاپ افزوده است که جدا از تلاش‌های از نظر وسعت، کم، و خام، گروه «حکومت اسلامی» به دنبال هدف آرمانی مسلح شدن به سلاح شیمیایی است.

او گفته است «استفاده داعش از گاز کلر، و استخدام متخصصانِ از نظر فنی کارکشته، از جمله کسانی از غرب، نشان‌دهنده تلاش‌های جدی بیشتری برای توسعه سلاح‌های شیمیایی است.»

خانم بیشاپ در سخنرانی خود از واژه اختصاری عربی «داعش» برای اشاره به این گروه اشاره کرده و گفته است «به نظر می‌رسد داعش در میان ده‌ها هزار نفری که به کار گرفته، متخصصانی برای پالودن مواد اولیه و ساخت جنگ‌افزار شیمیایی دارد».

گزارش‌هایی از استفاده از گاز کلر در بمب‌های دست‌ساز، در نقاطی از عراق و سوریه منتشر شده است.

سه ماه پیش حکومت اقلیم کردستان گفته بود گروه خودخوانده «حکومت اسلامی»، از سلاح شمیایی علیه پیشمرگه‌های کرد استفاده کرد بود.

در آن زمان گفته شد گروه «داعش» در حمله‌ای انتحاری که بیست و سوم ژانویه در شمال عراق انجام داده، کامیونی حاوی گاز کلر را در جاده‌ای بیرون از موصل منفجر کرده و پوکه‌های شیمیایی در محل پیدا شده است.

در آبان ماه سال گذشته نیز جان کری، وزیر خارجه آمریکا، گفته بود واشینگتن در حال بررسی گزارش‌های مربوط به حمله داعش با گاز کلر به نیروهای امنیتی عراق است.

گاز کلر که می‌تواند به عنوان سلاحی شیمیایی استفاده شود، خفه‌کننده و بسیار سمی‌ست. کلر می‌تواند در گاز خردل نیز استفاده شود.

سخنرانی روز جمعه خانم بیشاپ در میان اعضای «گروه استرالیا» انجام شده است، گروهی که در تلاش برای جلوگیری از صدور مجوز صادرات سلاح‌ها و مواد شیمیایی و بیولوژیک است.

وزیر خارجه استرالیا می‌گوید ظهور گروه‌هایی مانند «حکومت اسلامی»، یکی از جدی‌ترین تهدیدهای امنیتی‌ست که جهان با آن روبه‌رو است.

XS
SM
MD
LG