لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

دبیرکل سازمان ملل: حملات فلسطینی‌ها برآمده از پنج دهه اشغال است


بان گی‌مون می‌گوید اوضاع «نتیجه ترس، تحقیر، سرخوردگی و بی‌اعتمادی‌ست»
بان گی‌مون می‌گوید اوضاع «نتیجه ترس، تحقیر، سرخوردگی و بی‌اعتمادی‌ست»

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، ضمن انتقاد از سیاست‌های اسرائیل گفته است حملات مرگبار اخیر در آن کشور از سوی جوانان فلسطینی، نتیجه پنج دهه اشغال مناطق فلسطینی‌ست. سفیر اسرائیل در سازمان ملل از این سخنان انتقاد کرده است.

به گزارش روزنامه اسرائیلی «جروزالم‌پست» آقای بان ۲۵ آذر ماه در پیامی که برای کنفرانس حقوق مردم فلسطین و اوضاع بیت‌المقدس/اورشلیم در جاکارتای اندونزی فرستاده شده بود، این سخنان را بیان کرده است.

دبیر کل سازمان ملل در پیام خود می‌گوید «این‌ها نتیجه ترس، تحقیر، سرخوردگی و بی‌اعتمادی‌ست». او افزوده است این وضعیت برآمده از «زخم‌های دهه‌ها مبارزه خونبار است؛ زخم‌هایی که مداوای آن‌ها زمان زیادی خواهد برد. به ویژه جوانان فلسطینی از وعده‌های رها شده خسته شده‌اند و در پایان این تونل، نوری نمی‌بینند».

او در عین حال از اوضاع بیت‌المقدس/اورشلیم به عنوان «یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان که معابد آن برای میلیاردها انسان مقدس است» نیز انتقاد کرد.

به گفته بان گی‌مون «آنچه در بیت‌المقدس می‌گذرد در کل جهان ولوله انداخته است».

دبیر کل سازمان ملل از رهبران طرف‌ها خواسته تا «دست از تحریک» شهروندان برداشته و از نیروهای امنیتی اسرائیل نیز خواسته است «استفاده از زور در برابر رخدادها را محدود کنند».

دنی دانون، نماینده ارشد اسرائیل در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، به سخنان بان گی‌مون واکنش نشان داده است.

آقای دانون گفته است «به جای وقت‌ تلف کردن برای منطقی جلوه دادن تروریسم فلسطینی، سازمان ملل باید رهبران فلسطینی را مجبور کند جلوی تحریکات برآمده از بالاترین سطوح، در ساز و کار آموزشی و شبکه‌های اجتماعی، را بگیرند».

طی هفته‌های گذشته تنش‌های خونباری در برخی مناطق از جمله بیت‌المقدس شکل گرفته و در حملات با سلاح سرد از سوی جوانان فلسطینی، و تیراندازی نیروهای اسرائیلی ده‌ها نفر کشته شده‌اند.

بیشتر کشته‌شدگان فلسطینی‌ و کسانی‌ هستند که با چاقو یا سوار بر خودرو به ماموران پلیس، نیروهای امینتی و یا شهروندان غیرنظامی اسرائیل حمله کرده‌اند. اسرائیل رفت و آمد فلسطینی‌ها در برخی از شهر‌ها را محدود‌تر کرده و در گذرگاه‌های محلی نیز ایست‌های بازرسی بیشتری ایجاد کرده است.

در سال ۲۰۱۴ میلادی و در پی کشته شدن گروهی نوجوان یهودی به دست افراد وابسته به حماس و قتل و زنده سوزاندن محمد حسین ابوخضر، جنگ تازه‌ای در غزه شکل گرفت که صدها قربانی عمدتا فلسطینی برجای گذاشت و بخش‌های زیادی از این منطقه را ویران کرد.

در مرداد ماه گذشته نیز حملات گروهی از یهودیان افراطی به خانواده‌ای فلسطینی سبب شد تا یک نوزاد فلسطینی در آتش سوزانده شود. پدر و مادر این کودک نیز در بیمارستان جان خود را از دست دادند. پس از این جریان و نیز رخدادهای مربوط به مسجد‌الاقصی بود که بحران تازه نیز آغاز شد.

XS
SM
MD
LG