لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

قتل سه پلیس آمریکا در لوئیزیانا؛ «هویت» تیرانداز مشخص شد


یک مامور پلیس در باتون‌روژ، در نزدیکی بیمارستانی که پلیس‌های زخمی در آن مداوا می‌شوند
یک مامور پلیس در باتون‌روژ، در نزدیکی بیمارستانی که پلیس‌های زخمی در آن مداوا می‌شوند

به گزارش رسانه‌ها از آمریکا، هویت فرد مهاجمی که سه پلیس را در باتون‌روژ، ایالت لوئیزیانا، کشته است مشخص شده؛ رسانه‌ها او را «گوین لانگ»، تفنگ‌دار پشین آمریکا، از جمله در عراق، معرفی کرده‌اند.

مقام‌ها هنوز فرد مهاجم را رسما معرفی نکرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آشنا با روند تحقیقات، می‌گوید لانگ، ۲۹ ساله، اهل کانزاس‌سیتی در ایالت میزوری بود.

روزنامه «کانزاس‌سیتی استار» گفته روز یک‌شنبه، زمانی که حمله به افسران پلیس انجام شده، روز تولد فرد مهاجم نیز بوده‌است.

در جریان تیراندازی روز یکشنبه در باتون‌روژ، علاوه بر کشته شدن سه افسر پلیس، دست کم سه مأمور پلیس دیگر نیز زخمی شده‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، حمله در ایالت لوئیزیانا را «بزدلانه» توصیف و آن را شدیدا محکوم کرده است.

روزنامه گاردین می‌گوید گوین لانگ پیش از حمله روز یک‌شنبه، در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، در صفحات منتقد به خشونت‌ها و رفتار پلیس با سیاه‌پوستان در آمریکا، پیام‌هایی با لحن تهدیدآمیز منتشر کرده بود.

به گفته این روزنامه، او از سیاه‌پوستان خواسته بود برای نژاد خود دست به «فداکاری» بزنند و در عین حال از حمله دالاس، که به قربانی‌شدن پنج پلیس انجامید، استقبال کرده بود.

در مورد عامل حمله دالاس بیشتر بخوانید

حملات اخیر به پلیس آمریکا، همزمان با اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز شهروندان آن کشور به رفتار و عملکرد پلیس با آفریقایی‌تبارها صورت گرفته‌است.

باتون‌روژ خود یکی از شهرهایی بوده که اخیرا در آن یک سیاه‌پوست هدف تیراندازی پلیس قرار گرفت و جان خود را از دست داد. تیراندازی در باتون‌روژ بر شدت اعتراضات دو هفته اخیر افزوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید پلیس هنوز مطمئن نیست که گوین لانگ به تنهایی اقدام به حملات اخیر کرده یا همدست یا همدستانی نیز داشته‌است. سخنگوی پلیس باتون‌روژ گفته دو نفر در آدیس، شهری در نزدیکی منطقه، بازداشت شده‌اند.

همین خبرگزاری به نقل از یک شاهد عینی گفته فرد مهاجم لباس کاملا سیاه پوشیده بود و چند خشاب اضافه تیر نیز همراه داشته‌است.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال گفته است لانگ، که خود سیاه‌پوست است به یک گروه ضد دولتی به نام «نیو فریدام» ابراز همبستگی کرده بود، اما رویترز می‌گوید مشخص نیست این فرد عضو «نیو فریدام» بوده یا نه.

بنا بر گزارش‌های منتشرشده، گوین لانگ به مدت پنج سال در میان تفنگداران دریایی ایالات متحده خدمت کرده و به درجه گروهبانی رسیده بود. او بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نیز به عراق فرستاده شده بود.

XS
SM
MD
LG