لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

اوباما در مراسم یادبود کشته‌شدگان دالاس: باید یأس را کنار بگذاریم


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در مراسم یادبود پنج مامور پلیس که هفته پیش به ضرب گلوله یک تک تیرانداز در شهر دالاس تگزاس کشته شدند، گفته است، آمریکایی‌ها می‌بایست یأس را کنار بگذارند.

در این مراسم که جرج بوش، رییس جمهوری پیشین آمریکا و جو بایدن معاون اول رییس جمهوری نیز حضور داشتند، باراک اوباما تاکید کرده است: من می‌دانم که آمریکایی‌ها اکنون چه احساسی دارند، اما من اینجا هستم که بگویم می بایست یاس و نا‌امیدی را کنار بگذاریم. من به اینجا آمده‌ام تا پافشاری کنم که آن گونه که به نظر می‌رسد، دچار شکاف و اختلاف نیستیم.

به دنبال کشته شدن دو آمریکایی سیاه پوست در ایالت‌های مینه‌سوتا و لوییزیانا به دست پلیس، مایکا جانسون در جریان راهپیمایی مسالمت آمیزی در دالاس مرکز ایالت تگزاس، تعدادی از ماموران پلیس را هدف قرار داد که علاوه بر کشتن پنج پلیس، هفت مامور دیگر را نیز زخمی کرد.

رییس پلیس دالاس پیشتر گفته بود که هدف مایکا جانسون کشتن سفید پوستان و به بویژه پلیس‌های سفید پوست بود.

در حالی رییس جمهوری آمریکا به دالاس سفر کرده است که شهرهای مختلف این کشور شاهد تنش‌های فزاینده نژادی هستند.

به گزارش رویترز، باراک اوباما در سخنرانی روز سه شنبه خود کوشید هم به ماموران پلیسی که در این حادثه کشته شدند ادای احترام کرده و بر نقش پلیس در جامعه تاکید کند و هم از سوی دیگر نگرانی‌های اقلیت‌های نژادی و معترضان را در نظر داشته باشد.

آقای اوباما گفته است: ما می‌دانیم که تعصبات همچنان درکشور وجود دارند. هیچ فردی به طور کامل بی‌گناه نیست. هیچ نهادی کاملا مصون (از اشتباه) نیست و این شامل پلیس نیز می‌شود.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی تصریح کرده است: وقتی فردی، بدون در نظر گرفتن اینکه چقدر نیت او احتمالا خوب بوده، همه نیروهای پلیس را متعصب و مغرض بداند، باید دانست که در حال تضعیف نیروهایی است که امنیت ما را حفظ می‌کنند.

هفته گذشته در جریان تیراندازی پلیس در باتون‌روژ در لوئیزیانا یک شهروند سیاه‌پوست کشته شد. در ادامه در مینه‌سوتا نیز یک شهروند سیاه‌پوست دیگر در تیراندازی پلیسی، که خودوری او را به دلیل خرابی چراغ عقب آن متوقف کرده بود، کشته شد.

در این مورد اخیر دوست‌دختر فرد کشته‌شده که در خودرو همراه او بود، تصاویر واقعه را به صورت زنده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک پخش کرد. این فیلم سپس به طور گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

در هر دو مورد از وزارت دادگستری خواسته شده است که تحقیقاتی انجام دهد.

این در حالی است مقام های پلیس دالاس می گویند، ‌تک‌تیرانداز دالاس، از قبل از کشته شدن دو سیاه‌پوست به دست ماموران پلیس و اعتراضات اخیر، قصد انجام حملاتی «گسترده» را داشته‌است.

بازرسان پلیس در جست‌وجو در محل سکونت او، مواد ساخت بمب و جزوه‌ای در مورد تاکتیک‌های نظامی پیدا کرده‌اند که دست‌نوشته خود مهاجم، میکا جانسون، است.

به عقیده بازرسان، جانسون «از مدتی قبل مشغول تمرین بر مهارت‌های انفجاری بوده و مواد انفجاری پیدا شده، به اندازه‌ای زیاد بود که می‌توانست تاثیرات ویرانگری در شهر (دالاس) و مناطق شمال تگزاس بگذارد».

XS
SM
MD
LG