لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

اوباما تیراندازی به پلیس در دالاس را شرارت بار و انزجار آور خواند


باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا
باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا روز جمعه ۱۸ تیرماه تیراندازی در شهر دالاس ایالت تگزاس را که به مرگ پنج مامور پلیس این کشور منجر شد، حمله‌ای شرارت بار، حساب شده و انزجار آور خوانده است.

به گزارش «سی ان ان» باراک اوباما که برای شرکت درنشست سران سازمان پیمان آتلانیتک شمالی، ناتو، در لهستان به سر می‌برد روز گذشته کشته شدن دو سیاه پوست در مینه سوتا و لوییزایانا توسط پلیس را محکوم کرد. اما ساعاتی پس از اظهارات رییس جمهوری آمریکا در تیراندازی‌های غروب روز پنجشنبه در مرکز ایالات تگزاس پنج مامور پلیس کشته و هفت مامور دیگر زخمی شدند.

مقام های پلیس و دولتی آمریکا هویت مظنون تیراندازی غروب پنجشنبه به سوی ماموران پلیس در شهر دالاس را «میکا خاویر جانسون» اعلام کرده اند. گفته می شود وی نیروی ذخیره ارتش بوده و یک بار نیز در افغانستان خدمت کرده بود.

باراک اوباما روز جمعه گفته است: هیچ توجیهی برای چنین حمله‌ای یا هرگونه خشونت علیه پلیس وجود ندارد.

وی اضافه کرده است: هرکسی که در این جنایت بی‌معنی نقش داشته مورد تعقیب قرار خواهد گرفت و عدالت در این خصوص اجرا خواهد شد.

به دنبال کشته شدن یک شهروند سیاپوست آمریکایی در حین یک ایست راهنمایی در مینه‌سوتا در روز چهارشنبه اعتراضاتی علیه رفتار پلیس با سیاه پوستان برگزار شد.

در همین زمینه، باراک اوباما نیز روز پنجشنبه گفته بود، کشته شدن دو سیاه پوست را نمی‌توان «یک حادثه نادر» فرض کرد، «این موضوع دردناک است. این موضوع باید همه ما را نگران کند. این مسئله سیاه، یا مسئله لاتین‌تبار‌ها نیست. این مسئله آمریکاست.

روز پنجشنبه در شماری از شهرهای آمریکا از جمله دالاس، نیویورک و واشیتگتن تظاهرات اعتراضی برگزار شد.

به گزارش «سی ان ان» تیراندازی به سوی پلیس در حالی رخ داده است که طی ماه‌های اخیر بحث قانون کنترل حمل سلاح در آمریکا به یکی از موضوع‌های اصلی مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا بدل شده است.

هیلاری کلینتون، نامزد احتمالی حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری نیز قرار است در خصوص تیراندازی‌های اخیر سخنرانی کند.

با این حال خانم کلینتون در حساب توییتری خود نوشته است: داغدار نیروهای پلیسی هستیم که درحال انجام وظیفه مقدس خود در حفاظت از تظاهرات مسالمت آمیز شهروندان، هدف تیراندازی قرار گرفتند.

دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری نیز در حساب تویی‌تر خود نوشته است: به خانواده‌هایی که وقایع وحشتناک اخیر بر زندگی آن‌ها اثر گذاشته تسلیت گفته و برای آنها دعا می‌کنم.

دونالد ترامپ همچنین در یک پیام ویدئویی در واکنش به تیراندازی در دالاس گفته است، تیراندازی به پلیس، حمله به کل کشور است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید،تیراندازی به سوی ماموران پلیس در شهر دالاس همزمان با پایان اجتماع تظاهرکنندگان آغاز شد.

این خونبار‌ترین حادثه برای پلیس آمریکا از زمان وقوع حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در نیویورک و واشینگتن است.

XS
SM
MD
LG