لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

«نگرانی عمیق» آمریکا در مورد طرح تازه اسرائیل در کرانه باختری


گروهی از شهرک‌نشینان با پلیس درگیر شده‌اند. دادگاه عالی اسرائیل رای به برچیده شدن بخشی از خانه‌های غیرقانونی در این شهرک داده بود
گروهی از شهرک‌نشینان با پلیس درگیر شده‌اند. دادگاه عالی اسرائیل رای به برچیده شدن بخشی از خانه‌های غیرقانونی در این شهرک داده بود

در پی تصمیم تازه دولت بنیامین نتانیاهو برای ساختن خانه‌هایی جدید در یکی از شهرک‌های مورد مناقشه در کرانه باختری، ایالات متحده «نگرانی عمیق» خود را در مورد این تصمیم ابراز کرد.

تصمیم نهایی دولت نتانیاهو، هفتم مرداد ماه ابلاغ شده است. این تصمیم در ارتباط با برنامه ساختن ۳۰۰ خانه جدید در یکی از شهرک‌های یهودی‌نشین در مناطق اشغال‌شده کرانه باختری گرفته شده است.

پیش از این دادگاه عالی اسرائیل به «غیرقانونی» بودن دو بخش از بلوک‌های ساخته‌شده در سرزمین‌های فلسطینی در این شهرک، رای داده بود.

گروهی از شهرک‌نشینان دست به تظاهرات و تحصن علیه این رای در «بیت‌ال» زده بودند.

در نهایت این بلوک‌ها خراب شد.

در واکنش، گروهی از نمایندگانی که خبرگزاری رویترز آنها را «ملی‌گرایان افراطی» در دولت نتانیاهو توصیف کرده، از او خواستند اجازه ساخت ۳۰۰ خانه در بخشی دیگر از این شهرک را صادر کند.

شش هزار نفر در این شهرک که در نزدیکی «رام‌الله» در کرانه باختری‌ست، ساکن هستند.

شهرک‌سازی در مناطق اشغال‌شده در کرانه باختری در سال ۱۹۶۷، از منظر بسیاری از کشورها غیرقانونی‌ست.

وزارت خارجه ایالات متحده در مورد این تصمیم «عمیقا» ابراز نگرانی کرده است.

در بیانیه‌ای که این وزارت‌خانه منتشر کرده، آمده است گسترش شهرک‌سازی، تهدیدی برای راه‌حل وجود «دو کشور» ست و تعهد اسرائیل را زیر سوال می‌برد.

به گزارش خبرگزاری رویترز احتمالا برنامه ساخت خانه‌های جدید بار دیگر به دادگاه کشیده می‌شود.

XS
SM
MD
LG