لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

بایدن: شهرک‌سازی مداوم اسرائیل روند ایجاد دو کشور را تضعیف می‌کند


جو بایدن
جو بایدن

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، در جمع بزرگ‌ترین لابی هوادار اسرائیل در ایالات متحده، گفته از نظر او شهرک‌سازی‌های اسرائیل، احتمال ایجاد صلحی نهایی و شکل‌گیری دو کشور در کنار هم را تضعیف می‌کند.

به گزار خبرگزاری رویترز، جو بایدن، اول فرودین ماه، در نشست کمیته «آ‌ی‌پ‌ک» گفته است «روند هدفمند و مداوم گسترش شهرک‌ها توسط دولت اسرائیل، قانونی کردن شهرک‌های غیرقانونی (ساخته‌شده در کرانه باختری) و تصرف زمین‌ها، از نظر من، چشم‌انداز شکل‌گیری دو کشور را تضعیف می‌کند».

دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته اگر قرار باشد توافق صلحی با طرف فلسطینی صورت گیرد، قصد دارد شهرک‌ها را حفظ کند. شهرک‌سازی‌ها از مهم‌ترین موارد اختلافی بین مقام‌های فلسطینی و اسرائیل به شمار می‌روند. مقام‌های فلسطینی تاکید کرده‌اند که این روند، عملا مانع شکل‌گیری یک کشور مستقل در کرانه باختری و نوار غزه است.

جو بایدن گفته او با نخست‌وزیر اسرائیل در این مورد هم‌عقیده نیست: «بی‌بی (بنیامین نتانیاهو) فکر می‌کند این موضوع (با جریان صلح) سازگاری دارد. و من فکر می‌کنم که این نظر او است. نظر من اینطور نیست».

معاون باراک اوباما در عین حال می‌گوید که به نظر می‌رسد منطقه دارد به طرف ایجاد «یک کشور» به جای دو کشور اسرائیل و فلسطین در کنار هم، پیش می‌رود.

او افزوده «در این لحظه هیچ تمایل سیاسی در میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برای گام برداشتن به سوی مذاکراتی جدی، وجود ندارد».

او تاکید کرده که واشینگتن به هر دو طرف گفته است «اگر می‌خواهند تعهد خود را به راه‌حل ایجاد دو کشور، ورای فقط حرف محض، نشان دهند، باید گام‌های معنی‌داری عملی بردارند».

جو بایدن در عین حال از تلاش‌های یک‌طرفه مقام‌های فلسطینی در سازمان ملل متحد نیز انتقاد کرده است.

مقام‌های فلسطینی به تازگی بر اقدامات یک‌جانبه خود در پیشبرد روابط با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی افزوده‌اند؛ برای نمونه نتیجه یکی از این اقدامات برافراشته شدن پرچم فلسطین در سازمان ملل متحد بود.

در جریان نشست همگانی ملل متحد برای رای‌گیری در این مورد، اسرائیل، ایالات متحده و شش کشور دیگر به برافراشته‌شدن پرچم «نه» گفته بودند.

XS
SM
MD
LG