لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

جانشین رئیس‌جمهوری برزیل: باید آرامش را برقرار کنیم


یکی از هواداران تعلیق روسف در جریان راه‌پیمایی در سائوپائولو
یکی از هواداران تعلیق روسف در جریان راه‌پیمایی در سائوپائولو

دیلما روسف، رئیس‌جمهوری معلق‌شده برزیل، وقایع اخیر در بزرگ‌ترین کشور آمریکای لاتین را «کودتا» توصیف کرده است. گروهی از متحدان او، از جمله رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز از او حمایت کرده‌اند.

جانشین روسف، خواستار اتحاد شده و می‌گوید دولت «نجات ملی» تشکیل می‌دهد.

میشل تامر، سیاست‌مدار میانه‌روی برزیلی، ۷۵ ساله، از ۲۳ اردیبهشت‌ماه، به جای معاونت رئیس‌جمهوری، ریاست دولت را در دست دارد. او طی ماه‌های گذشته از مهم‌ترین مخالفان خانم روسف بود، هر چند خود و وزیران هم‌حزبی‌اش در ائتلاف دولت برزیل حضور داشتند.

آقای تامر پس از رای سنا به تعلیق دیلما روسف گفته است «ضروری‌ست که آرامش را در برزیل برقرار کرده و کشور را متحد کنیم».

او ابراز امیدواری‌ کرده که «احزاب سیاسی، رهبران، سازمان‌ها و مردم برزیل» برای «نجات کشور از بحران شدید» همکاری کنند.

حزب کارگر بیش از یک دهه است که بی‌وقفه قدرت را در اختیار داشته‌است. دیلما روسف، آخرین بار در پاییز ۱۳۹۳ برای بار دوم در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی رسید. پیش از او، لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا رئیس‌جمهوری برزیل، ۹امین اقتصاد بزرگ دنیا بود. خود آقای دا سیلوا اکنون با اتهام‌های فساد روبه‌رو است. علاوه بر پرونده‌های فساد، وضعیت رو به افول اقتصادی نیز بر نارضایتی‌های عمومی در برزیل افزوده‌است.

تامر، که دهه‌هاست در کنگره برزیل حضور دارد، امیدوار است که در گام نخست، راهی برای برون‌رفت از بحران اقتصادی پیدا کند. او فورا پس از در دست گرفتن قدرت رئیس بانک مرکزی را به عنوان وزیر اقتصاد انتخاب کرد.

تعلیق دیلما روسف به این معنی‌ست که او مصونیت خود را از دست داده، در نتیجه اکنون اتهام‌های مربوط به نقض قوانین بودجه و دست‌کاری در حساب‌های دولتی، می‌تواند او را پای میز محاکمه بکشاند.

دیلما روسف خود گفته است «شاید اشتباه کرده باشم، اما هرگز جرمی مرتکب نشده‌ام».

او در عین حال می‌گوید :«هرگز فکر نمی‌کردم که لازم باشد یک بار دیگر علیه کودتا در این کشور به نبرد پرداخت».

اشاره او به دوره زمام‌داری دیکتاتورهای برزیلی‌ست؛ زمانی‌که خود روسف چریکی چپ‌گرا بود.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، از روسف حمایت کرده است. آقای مادورو، که خود رهبری دولتی چپ‌گرا را بر عهده دارد، در یک سخنرانی تلویزیونی رخدادهای برزیل را «توطئه» آمریکا توصیف کرده‌است. او می‌گوید در وقایع، دست «رسانه‌های الیگراشیک» و «قدرت‌های امپریالیستی» را می‌بیند.

ونزوئلا در حال حاضر خود با بحران اقتصادی فزاینده‌ای روبه‌رو است. در کنار آن کمبود گسترده انرژی، به کوتاه‌شدن زمان کار کارمندان، مدرسه‌ها و تغییر ساعت آن کشور انجامیده‌است.

به گزارش رویترز سازمان ملل متحد و برخی دولت‌ها از جمله ایالات متحده، اعتماد خود را به سازمان‌ها و ساز و کارهای قانونی در برزیل ابراز کرده‌اند. مخالفان دولت روسف و نیز برخی از سوسیالیست‌های آن کشور نیز ابراز امیدواری کرده‌اند که راهی برای برون‌رفت از بحران‌های اخیر پیدا شود.

XS
SM
MD
LG