لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

برزیل دو مظنون به «اقدامات تروریستی» در ریو را بازداشت کرد


۸۵ هزار نیروی امنیتی مسئول مراقبت از المپیک ریو را بر عهده دارند
۸۵ هزار نیروی امنیتی مسئول مراقبت از المپیک ریو را بر عهده دارند

پلیس و نیروهای امنیتی برزیل دو «مظنون به اقدامات تروریستی» در جریان المپیک ریو را بازداشت کرده‌اند؛ پیش از این ۱۲ نفر به ظن ارتباط با شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» بازداشت شده بودند.

آسوشتیدپرس می‌گوید بازداشت این دو مظنون در ۲۱ مرداد ماه، در دومین مرحله از عملیاتی به نام «هشتگ» انجام شده‌است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

در پایان ماه گذشته میلادی نیروهای امنیتی ۱۲ نفر دیگر را نیز بازداشت کرده بودند که در همان زمان وزیر دادگستری برزیل در مورد ۱۰ نفر از آنها گفته بود «برزیلی هستند» و عمده آن‌ها همدیگر را از طریق شبکه‌های پیام‌رسان می‌شناختند: «گروهی آماتور که به طور خیلی ناشیانه‌ و بدون برنامه‌ای» در حال فعالیت بودند.

این افراد در۱۰ ایالت مختلف از جمله سائوپائولو و پارانا در جنوب برزیل دستگیر شده‌ بودند.

رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از مقام‌های پلیس گفته سه نفر دیگر نیز به تازگی مورد بازجویی قرار گرفته‌‌اند که بعد آزاد شده‌اند. دو نفری که در بازداشت مانده‌اند، شهروند برزیل هستند، اما هویت آن‌ها مشخص نشده است.

حملات بنیادگرایان اسلام‌گرا در برزیل سابقه‌ای ندارد، اما المپیک ۲۰۱۶ در ریو دو ژانیرو، نیروهای امنیتی آن کشور را در آماده‌باشی کم‌سابقه قرار داده‌است. ۸۵ هزار نفر از نیروهای پلیس، سربازان ارتش و نیروهای امنیتی دیگر مسئولیت مراقبت از المپیک را برعهده دارند. این رقم، بیشتر از دو برابر شمار پرسنل امنیتی در المپیک لندن ۲۰۱۲ است.

مقام‌های امنیتی برزیل گفته‌اند نگرانی آن‌ها، نه از انجام حملات هماهنگ و برنامه‌ریزی‌شده، بلکه بیشتر امکان انجام حملات فردی و یا از سوی گروه‌های منفردی‌ست که از شبه‌نظامیان افراطی، هواداری می‌کنند.

آسوشیتدپرس می‌گوید بازداشت‌شدگان مظنون به انجام حملات تروریستی، با وجود آنکه وزیر دادگستری آنها را «عده‌ای آماتور» توصیف کرده، اما در زندانی با تمهیدات امنیتی بسیار بالای نگه‌داری می‌شوند.

در کنار این‌ها، نیروهای امنیتی برزیل باید با جرایم روزانه و گروه‌های تبه‌کاری که دست به دزدی، آدم‌ربایی یا «زورگیری» می‌زنند نیز مقابله کنند.

XS
SM
MD
LG