لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

انتقال نخستین گروه از آوارگان سوری به کانادا


اداره مرزبانی کانادا بخش ویژه‌ای را برای پناهجویان سوری آماده کرده است؛ همراه با محل بازی برای کودکان.
اداره مرزبانی کانادا بخش ویژه‌ای را برای پناهجویان سوری آماده کرده است؛ همراه با محل بازی برای کودکان.

نخستین گروه از آوارگان سوری توسط یک هواپیمای نظامی کانادا روز پنجشنبه ۱۹ آذر از لبنان به تورنتو منتقل شد. کانادا قصد دارد طی ماه‌های آینده، هزاران پناهجوی سوری را در خاک خود اسکان دهد.

دولت لیبرال کانادا که به تازگی به قدرت رسیده، در تلاش است تا ۱۰ هزار پناهجو را تا پایان سال میلادی جاری و سپس ۱۵ هزار پناهجوی دیگر را تا پایان ماه مارس (چهار ماه دیگر) در خاک خود اسکان دهد.

به گفته دولت کانادا، تامین هزینه اسکان پناهجویان در این کشور را افراد حقیقی و گروه‌های اجتماعی‌ برعهده گرفته اند.

یک خانواده سوری قبل از عزیمت به کانادا در لبنان

کانادا قانونا به شهروندان خود اجازه می‌دهد هزینه حمایتی از پناهجویان را تامین کنند.

شهروندانی که چنین اقدامی می‌کنند، می‌پذیرند که به مدت یک سال به پناهجو یا مهاجر واردشده به خاک کانادا کمک کنند. این کمک‌ها، هزینه‌های جاری، اسکان یا مواردی مانند اعطای شغل و فرستادن کودکان به مدرسه را در بر می‌گیرد. دولت نیز کمک‌های بهداشتی و پزشکی، هزینه‌های سفری و هزینه کلاس‌های زبان را برعهده می‌گیرد.

کودکان کانادایی به پناهجویان خوشامد می‌گویند

برای پناهجویانی که در زمان پیش رو وارد کانادا می‌شوند بخش مجزایی در فرودگاه تامین شده است. در این بخش مرزبانان وظایف معمول خود را انجام داده، زمینی بازی برای کودکان وجود دارد و بین پناهجویان نیز لباس گرم توزیع خواهد شد.

فرودگاه تورنتو از شهروندان خواسته است طی این زمان برای خوشامدگویی یا کمک به پناهجویان وارد این بخش ویژه نشوند تا کارها با سهولت انجام شود.

گروه نخست پناهجویان وارد فرودگاه تورنتو می‌شوند. مسئولان از مردم خواسته‌اند برای سهولت کارها از استقبال خودداری کنند.

روزنامه «تورنتو استار» کانادا ۱۹ آذر ماه در صفحه نخست خود نوشته است: اکنون شما به خانواده خود پیوسته‌اید… اکنون شما در کانادا هستید؛ با همه حقوق و مزایا و مراقبت‌ها و امکاناتی که از آن شما خواهد شد.»​

​«به کانادا خوش آمدید»

رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) می‌گوید در حالی‌که برنامه دولت اوباما برای اسکان گروهی از پناهجویان سوری در خاک آن کشور به «منازعه‌ای عمده» تبدیل شده، اما کانادا با آغوش باز این پناهجویان را پذیرا شده است.

برنامه دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای انتقال هزاران پناهجو با مخالفت سیاستمداران عمدتا جمهوری‌خواه روبه‌رو است و برخی فرمانداران ایالت‌ها حتی گفته‌اند اجازه این کار را نخواهند داد.

حملات مرگبار پاریس و سپس کشتار سن‌برناردینو به دست زوجی که گفته می‌شود تحت تاثیر شبه‌نظامیان افراطی اسلام‌گرا بودند، وضعیت را در مقایسه با گذشته پیچیده‌تر نیز کرده است.

جنگ داخلی سوریه پدیدآورنده موجی کم‌سابقه از پناهجویان در تاریخ معاصر شده است. صدها هزار نفر از آنها وارد کشورهای اروپایی شده‌اند که این خود نیز تنش‌های گسترده سیاسی را در پی داشته است.

XS
SM
MD
LG