لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

چین خواستار اقدام فوری در مورد سلاح‌های شیمیایی سوریه شد


وزیر خارجه چین که روز ۲۰ سپتامبر پس از دیدار با همتای آمریکایی خود، جان کری، به پرسش خبرنگاران پاسخ می‌داد، گفت دو کشور در مورد سوریه تبادل نظری «عمیق» کرده‌اند
وزیر خارجه چین که روز ۲۰ سپتامبر پس از دیدار با همتای آمریکایی خود، جان کری، به پرسش خبرنگاران پاسخ می‌داد، گفت دو کشور در مورد سوریه تبادل نظری «عمیق» کرده‌اند
جمهوری خلق چین، خواسته است تا هر چه زودتر توافق آمریکا و روسیه برای نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه عملی شود.

در عین حال بازرسان بین‌المللی از روز شنبه ۳۰ شهریور، بررسی جزئیات مربوط به زرادخانه‌های شیمیایی سوریه را آغاز کردند؛ حکومت بشار اسد تا همین روز فرصت داشت تا اطلاعات لازم را در اختیار بازرسان قرار دهد.

چین که از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است، ابراز امیدواری کرده است که راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه یافت شود.

وانگ یی، وزیر خارجه چین، می‌گوید که «کشورش شدیدا مخالف استفاده از سلاح‌های شیمیایی به دست هر کشور یا هر شخصی‌ست».

وزیر خارجه چین که روز ۲۰ سپتامبر پس از دیدار با همتای آمریکایی خود، جان کری، به پرسش خبرنگاران پاسخ می‌داد، گفت دو کشور در مورد سوریه تبادل نظری «عمیق» کرده‌اند.

چاینادیلی، روزنامه انگلیسی‌زبان چاپ پکن، می‌گوید وزیر خارجه چین می‌گوید شورای امنیت سازمان ملل باید «متحد» باشد و نه «جدا»؛ «شورای امنیت باید توافق [خلع سلاح شیمیایی سوریه] را پذیرفته و از آن حمایت کند».

چین که تا کنون قطع‌نامه‌هایی که در مورد بحران سوریه که کشورهای غربی آن را به شورای امنیت پیشنهاد کرده بودند، وتو کرده است، مانند روسیه از جمله هم‌پیمانان دمشق به شمار می‌رود.

در مقابل آمریکا، بریتانیا و فرانسه، دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل از مخالفان دمشق و هواداران گروهی از اپوزیسیون سوریه به شمار می‌روند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز پس دیدار با همتای خود در پکن گفت چین به طور شفافی با استفاده از سلاح‌های شیمیایی مخالفت کرده است.

وزیر خارجه آمریکا برای آنچه خبرگزاری‌های ایفای «نقش سازنده و مثبت» چین در بحران سوریه نامیده‌اند، به پکن سفر کرده بود.

چین پیشتر نیز از توافق آمریکا و روسیه در مورد نظارت و نابود کردن سلاح‌های شیمیایی سوریه حمایت کرده بود.

اما این توافق هنوز نتوانسته است قطع‌نامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل سبب شود.

به‌طور عمومی گفته می‌شود روسیه از قطع‌نامه پیشنهادی فرانسه، بریتانیا و آمریکا که در آن به استفاده احتمالی از زور اشاره شده، راضی نیست.

آن کشور مخالفت خود را گزینه نظامی در مورد سوریه بارها تکرار کرده است.

چین نیز با وجود آنکه به اندازه مسکو به دمشق نزدیک نیست، اما از مواضع روس‌ها در برابر سوریه حمایت می‌کند.

نشست کشورهای دائمی در شورای امنیت سازمان ملل از هفته گذشته آغاز شد.

قطع‌نامه‌ای که در این نشست به بحث گذاشته شده است از سوریه می‌خواهد تا زرادخانه‌های و ذخایر جنگ‌افزارهای شیمایی خود را طی یک هفته اعلام کرده و تا ما مه (اردیبهشت سال آینده) این سلاح‌ها را نابود کند.

پیشتر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، گفته بود به نابود کردن سلاح‌های شیمیایی حکومت خود پایبند است، اما فکر می‌کند برای این کار «یک میلیارد دلار» نیاز است و «یک سال یا کمی بیشتر» طول می‌کشد تا همه آنها را نابود کرد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه از شورای امنیت سازمان ملل خواس تا برا جلوگیری از اقدام نظامی علیه سوریه، هر چه زودتر قطع‌نامه‌ای لازم‌الاجرا را تصویب کند.
XS
SM
MD
LG