لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

نخستین سخنرانی عمومی کلینتون پس از پیروزی ترامپ


هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات و رقیب اصلی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، در نخستین دیدار و سخنرانی عمومی خود، می‌گوید کارزار او و هوادارانش با یک فرد و یک انتخابات به پایان نمی‌رسد.

هیلاری کلینتون، شب پنج‌شنبه ۲۶ آبان، در مراسم یک سازمان خیریه کودکان، از دوپاره‌شدن جامعه آمریکا سخن گفته‌است: «طی هفته‌های گذشته بسیاری از مردم از خود پرسیده‌اند، آیا آمریکا، همان کشوری‌ست که ما می‌شناختیم».

او می‌افزاید که دودستگی و دوپاره‌شدن جامعه آمریکا در جریان انتخابات ۴۵مین رئیس‌جمهوری عمیق شده، اما او همچنان به آینده امیدوار است: «کارزار ما حول یک فرد و یک انتخابات نبود. کارزار ما برای کشورمان بود، کشوری که آن‌را عاشقانه دوست داریم. کارزار ما برای بنای آمریکایی بود که امیدبخش است، متعلق به همه است و قلب بزرگی دارد».

نامزد حزب دمکرات در انتخابات هشتم نوامبر، بدون آن‌که به نام رقیب خود، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب اشاره‌ مستقیمی بکند، به موضوع اخراج احتمالی مهاجران غیرقانونی نیز اشاره کرده‌است. اخراج مهاجران غیرقانونی از وعده‌های اصلی آقای ترامپ در کارزار انتخابات بود.

هیلاری کلینتون در مراسم خیریه ۲۶ آبان ماه، گفته کودکی را در نوادا دیده که گریه می‌کرد چون نگران بود مادر و پدرش را از او جدا کرده و اخراج کنند: «هیچ کودکی نباید در چنین هراسی زندگی کند».

ترامپ پس از پیروزی گفته است تمرکز او در همان روزهای نخست، بر مهاجران غیرقانونی که سابقه تبه‌کاری دارند، خواهد بود و در طرح او به احتمال زیاد، دو تا سه میلیون نفر از این افراد، اخراج یا زندانی خواهند شد. او می‌گوید پس از آن باید امنیت را در مرزها برقرار کرد و بعد از آن است که می‌توان در مورد سرنوشت میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی دیگر اندیشید.

پل رایان، رئیس‌ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز به‌تازگی گفته است ایجاد یک نیروی ویژه «جمع‌آوری و اخراج مهاجران غیرقانونی»، در اولویت کاری قانونگذاران و رئیس‌جمهوری منتخب نیست.

هیلاری کلینتون در بخشی دیگر از سخنان خود گفته امیدوار بود بتواند به روند پیشرفتی که رئیس‌جمهوری باراک اوباما در آمریکا بنا نهاده، ادامه دهد. او سپس با اشاره به شعار انتخاباتی خود در جریان رقابت‌ها گفته «می‌دانم که ما در کنار هم قوی‌تر هستیم، چون می‌توانیم به هم کمک کنیم تا بلند شویم».

نامزد حزب دمکرات ادامه داده است «پس من از شما می‌خواهم، برای حفظ ارزش‌های مشترک‌مان، تسلیم نشوید».

رقابت میان کلینتون و ترامپ، طی ماه‌های گذشته، به بیان انتقادها، سخنان و حتی تهدیدهایی، کم‌سابقه در جریان کارزار سیاسی ایالات متحده، انجامید.

دو رقیب، تقریبا در بسیاری از موارد عمده، از سیاست خارجی تا سیاست داخلی، رویکردی کاملا مخالف دیگری بیان کردند.

آقای ترامپ، اندکی پس از پیروزی، در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه سی‌بی‌اس خطاب به معترضان و مخالفانش که در خیابان‌های تجمع کرده بودند، گفت دلیل «ترس» و «واهمه» موجود، این است که معترضان او را به‌خوبی نمی‌شناسند. به گفته رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، پس از مدتی این ترس از بین خواهد رفت.

XS
SM
MD
LG