لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

ژنرال دمپسی: فعالیت ایران در عراق در حال حاضر مشکل‌ساز نیست


ژنرال دمپسی
ژنرال دمپسی

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، در پی دیداری که با ژنرال بنی گانتز، فرمانده ارتش اسرائیل، در وزارت دفاع ایالات متحده داشت، گفت در حال حاضر حضور ایران در عراق و هرگونه اتحاد عراق و ایران مشکل‌ساز نیست.

به گفته ژنرال دمپسی این موضوع در حال حاضر تهدیدی برای نیروهای آمریکا یا ماموریت این کشور در عراق به شمار نمی‌رود.

به گزارش سرویس خبری وزارت دفاع آمریکا، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده، روز پنج‌شنبه ۱۸ دی ماه، در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به ارتباط‌های اقتصادی و سیاسی بغداد و تهران، گفته است «تا زمانی که دولت عراق همچنان دولتی دربرگیرنده همه گروه‌های داخلی کشور است، تا آن زمان فکر می‌کنم تاثیر ایران مثبت خواهد بود».

با این همه ژنرال دمپسی افزوده است «ولی آنچه واقعا مهم است، این است که اینها همه به کدام سو می‌رود؛ و ما با دقت بر آن نظارت داریم».

دولت فعلی عراق از حمایت تهران و واشینگتن برخوردار است.

ایالات متحده و ائتلافی به رهبری آن کشور حملاتی هوایی را علیه گروه «حکومت اسلامی» در عراق انجام می‌دهند.

ایران به ائتلاف ایالات متحده علیه «حکومت اسلامی» دعوت نشده است، اما به دولت عراق و نیز پیش‌مرگه‌های کرد آن کشور، کمک‌هایی چه در زمینه نظامی و چه در برنامه‌ریزی ارائه می‌کند.

در عین حال تهران نیز -مانند واشینگتن- اقدام به اعزام گروهی از کسانی که «مستشار نظامی» نامیده شده‌اند، برای کمک به نبردها علیه اسلام‌گرایان افراطی در عراق کرده است.

در تیر ماه گذشته ژنرال دمپسی گفته بود «با اطمینانی نسبی اعلام می‌کنم اهداف آنها (ایران) در عراق، کاملا با اهداف ما موازی نخواهد شد و ما در این مورد یقین داریم».

با این همه او در همان زمان نیز گفته بود واشینگتن در مورد این موضوع «که کجا و چه زمانی لازم» است «تا در فضایی مشترک و برای دست‌یابی به هدف احتمالی مشترک» علیه حکومت اسلامی، با ایران همکاری کند، «به دور از احساسات نگاه خواهد کرد».

XS
SM
MD
LG