لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

سازمان بهداشت جهانی: ابولا با شدت در حال گسترش در سیرالئون است


سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه، ۱۲ آذر ماه، با ارائه تازه‌ترین آمار تعداد قربانیان ویروس ابولا گفت از ۱۷ هزار و ۱۴۵ فرد مبتلا به این ویروس مرگبار تا سی نوامبر (نهم آذر)، ۶۰۷۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

این سازمان در عین حال افزوده است که ابولا با شدت در سراسر سیرالئون درحال گسترش است.

به گزارش خبرگزاری رویترز در آخرین هفته ماه نوامبر ۵۳۷ مورد ابتلا به ابولا در سیرالئون گزارش شده است، درحالی‌که این آمار هفته پیش از آن ۳۸۵ مورد اعلام شده بود.

تازه‌ترین گزارش در مورد افزایش شدید ابولا در این کشور غرب آفریقا در حالی منتشر می‌شود، که خوشبینی‌های محتاطانه‌ای در مورد احتمال تولید واکسن و مهار نسبی این بیماری طی سال آینده میلادی منتشر شده است.

با این حال سازمان بهداشت جهانی که نهادی وابسته به سازمان ملل است می‌گوید «انتقال بیماری در سراسر کشور [سیرالئون] به استثنای جنوب مداوم و شدید است.»

بر اساس همین آمار، از ۵۳۷ مورد تازه ۲۰۲ بیمار در فری تاون، پایتخت، مشاهده شده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید «ظرفیت‌های درمانی و امکانات قرنطینه کردن بیماران در نواحی غربی سیرالئون مانند فری تاون و پورت لوکو قادر به پاسخگویی به نیاز شمار زیاد بیماران جدید نیست.»

تمام قربانیان بدترین مورد از شیوع ویروس ابولا، به جز ۱۵ نفر، در گینه، لیبریا و سیرالئون جان خود را از دست داده‌اند.

در ۲۱ روز گذشته که معادل دوره نهفته ویروس است، از ۲۰۳۹ مورد تازه در این سه کشور غرب آفریقا، ۱۴۵۵ در سیرالئون ثبت شده است.

سازمان جهانی بهداشت در آمار تازه از شیوع و درمان ابولا گفت: «در هر یک از این سه کشور، ظرفیت‌های ملی از نظر تخت‌های بیمارستانی، امکانات پزشکی برای درمان و قرنطینه همه مورد‌های گزارش شده ویروس بیماری ابولا (ای وی دی) وجود دارد. با این حال این ظرفیت‌ها با تعداد بیماران در مناطق مختلف متعادل نیست و به این معنی است که در بعضی نقاط کمبودها شدید است.»

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در آبان‌ ماه، در سخنرانی‌ای که افتتاحیه نشست گروه ۲۰ در استرالیا، انجام داد خواستار بسیج گسترده تمام نیروهای لازم برای مبارزه با بیماری مرگبار ابولا شده بود.

XS
SM
MD
LG