لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

پایان دادن به تجمعات هواداران مرسی صدها قربانی برجای گذاشت


ارتش مصر برای پایان دادن به تحصن و اعتراض‌های هواداران محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سرنگون شده مصر، با حمله به آنها خشونت‌هایی را در سطح کشور سبب شد که صدها کشته و زخمی برجای گذاشته است.

وزارت بهداشت مصر می‌گوید در پی خشونت‌های روز چهارشنبه ۲۳ مرداد، ۲۷۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند که از این میان ۴۳ نفر از نیروهای امنیتی هستند.

اخوان‌المسلمین، که گروه اصلی هوادار محمد مرسی به‌ شمار می‌رود شمار کشته‌شدگان را بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

در میان قربانیان خشونت‌های روز گذشته یک تصویربردار خبری و دو خبرنگار نیز هستند.

خشونت‌های روز گذشته از شهر قاهره فراتر رفت و نقاط دیگر مصر را نیز در بر گرفت. در عین‌ حال اقلیت‌ مسیحی (قبطی) آن کشور نیز در امان نمانده و به دست‌کم هفت کلیسا حمله شده است.

گزارش‌ها از محل‌های درگیری، از خشونت شدید در جریان سرکوبی‌های دیروز حکایت می‌کنند.

بنا بر این گزارش‌ها، نیروهای امنیتی از تک‌تیرانداز استفاده کرده‌اند، با مسلسل آتش گشوده‌اند یا از هلیکوپترها بر سر معترضان گاز اشک‌آور پرت کرده‌اند.

نیروهای ارتش مصر همزمان برای ورود به مراکز تحصن از خودروهای سنگین و زرهی استفاده کرده‌اند.

از سوی دیگر محمد ابراهیم، وزیر کشور دولت موقت مصر، می‌گوید «مقدار زیادی اسلحه از میدان نهضت (یکی از مراکز تجمع هواداران مرسی) مصادره شده است».

وزیر کشور مصر در عین حال می‌گوید به ۲۱ مرکز پلیس نیز حمله شده است.

آقای ابراهیم می‌گوید «تلاش شد تا طرح تخلیه میدان‌ها با کمترین خسارت ممکن صورت گیرد. تاکید کردیم که اسلحه استفاده نشود و تنها به شلیک گاز اشک آور پسنده شود. با بلندگو از تحصن‌کنندگان هم خواسته شد از راه کریدورهای امن محل تحصن خود را ترک کنند».

با این همه برخی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهند که خروج از مراکز تجمع با مشکل روبه‌رو بوده است و بسیاری از تظاهرکنندگان در محل گیر افتاده بودند.

حازم ببلاوی، نخست‌وزیر دولت موقت نیز در تلویزیون دولتی مصر گفت از رخدادهای خونین چهارشنبه متاسف است، اما تاکید کرد عملیات نیروهای امنیتی برای ایجاد امنیت انجام شده است.

محمد البرادعی، سیاست‌مدار لیبرال و معاون رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به عدلی منصور، رئیس‌جمهوری، از سمت خود استعفا کرد.

او با تاکید بر این موضوع که راه‌های «مسالمت‌آمیزی» برای پایان دادن به اعتراض‌ها وجود داشت، نوشته است ««من نمی‌توانم بار مسئولیت حتی یک قطره خون ریخته شده را تحمل کنم».

محل تحصن هواداران مرسی؛پیش و پس از حمله پلیس
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:31 0:00
لینک مستقیم


برخی مقام‌ها و کشورهای جهان رخدادهای خونین روز چهارشنبه را محکوم کرده‌اند.

ایران، ترکیه، قطر، آمریکا و دبیر کل سازمان ملل از آن جمله‌اند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، گفته است آنچه در مصر رخ داد وحشتناک است و همه طرف‌ها باید از خشونت دوری کرده به راه‌حلی سیاسی رو بیاورند.

البته ایالات متحده از کودتا خواندن رخدادهای پیشین مصر نیز دوری کرده بود و به کمک‌های خود به ارتش آن کشور ادامه داده است؛ با این همه خبرگزاری رویترز، به نقل از مقام‌های آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود گفته، ممکن است آمریکا رزمایش مشترک خود با مصر را لغو کند.

آمریکا در عین حال با اعلام وضعیت فوق‌العاده در مصر نیز مخالفت کرده است.

دولت موقت مصر از روز چهارشنبه به مدت یک ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG