لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

دست‌کم ۱۵ نفر در تازه‌ترین دور خشونت‌ها در مصر کشته شدند


دور تازه درگیری‌های خونبار از روز دوشنبه آغاز شد
دور تازه درگیری‌های خونبار از روز دوشنبه آغاز شد
در تازه‌ترین دور خشونت‌های مصر دست‌کم ۱۵ شهروند این کشور در دو روز گذشته جان خود را از دست دادند که خونبارترین روز طی دو هفته گذشته به شمار می‌رود.

پیشتر در بدترین دور خشونت‌ها در هفدهم تیرماه، بیش از ۶۰ نفر جان خود را در درگیری میان هواداران مرسی و ارتش آن کشور در برابر مقر گارد ریاست‌جمهوری از دست داده بودند.

دور تازه خشونت‌های مرگبار از روز دوشنبه و عمدتا میان هواداران محمد مرسی، رییس‌جمهوری برکنار شده مصر و مخالفان او صورت گرفته است.

بنا به گزارش روزنامه «الاهرام» چاپ قاهره و با استناد به گفته‌های مقام‌های رسمی مصر، در این روز و ساعت‌های آغازین روز سه‌شنبه ۱۲ نفر کشته و بیش از ۸۰ نفر زخمی شدند.

در میان تصاویری که از این خشونت‌ها مخابره شده غیرنظامیانی دیده می‌شوند که در قاهره و در جریان درگیری و گریز به سوی یکدیگر شلیک می‌کنند.

روزنامه الاهرام می‌نویسد اخوان‌المسلمین، گروه اصلی هوادار محمد مرسی، نیروهای امنیتی را مسئول این خشونت‌های مرگبار دانسته است، در حالیکه پلیس مصر مسئولیت را متوجه این گروه می‌داند.

اخوان‌المسلمین در بیانیه‌ای که روز گذشته منتشر شد گفت: «کسانی که در مصر کودتا کرده‌اند همچنان به کشتن تظاهرکنندگان در راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز ادامه می‌دهند».

برخی از گروه‌ها می‌گویند پلیس به دلیل مراقبت نکردن از راهپیمایان مقصر است، گروهی دیگر، نیز همچون نیروهای امنیتی، اخوان‌المسلمین را مسئول رخدادهایی که روز دوشنبه آغاز شد می‌دانند.

روز گذشته نیز درگیری‌ها ادامه داشته است؛ خبرگزاری رویتز از کشته شدن دست کم ۹ نفر خبر داده است. ولی این خبرگزاری شمار کل کشته‌شدگان از روز دوشنبه تا سه‌شنبه را در قاهره ۱۴ نفر اعلام کرده است.

دوشنبه انفجاری در نزدیکی یکی از پاسگاه‌های پلیس مصر در منصوره (۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی قاهره) دست کم یک کشته و ۱۹ مجروح برجای گذاشت. بنا بر آنچه دولت موقت مصر اعلام کرده است در همین شهر سه نفر از هواداران مرسی نیز در درگیری‌ها کشته شده‌اند.

بنا به گزارش خبرگزاری رسمی مصر، پلیس ۲۲ نفر از هوادران محمد مرسی را بازداشت کرده است. آنها متهم به حمله به مخالفان محمد مرسی در روز دوشنبه در قاهره هستند. گزارشی در مورد بازداشت مخالفان مرسی در پی درگیری‌ها مخابره نشده است.

سخنگوی دولت موقت بیانیه‌ای هشدارآمیز صادر کرده و خطاب به هوادارن مرسی گفته است «مصر، سوریه دوم نخواهد بود و کسانی که می‌خواهند کشور را به آن سو ببرند، خیانتکار هستند».

محمد البرادعی، از مخالفان محمد مرسی و عضو دولت موقت مصر از وزیر کشور خواسته است تا در مورد رخدادهای مرگبار هفدهم تیر در قاهره و اول مرداد در منصوره تحقیق کند.

بحران داخلی مصر سه هفته است که شدت گرفته و در این مدت ده‌ها نفر در درگیری‌ها -عمدتا در قاهره و اسکندریه- جان خود را از دست داده‌اند. در عین حال انفجارها و حملاتی نیز در مناطق دوره افتاده‌ای مانند صحرای سینا یا شهرهای کوچک‌تر مجاور رود نیل گزارش شده است.

در آغاز تیر ماه جنبش تمرد (شورش) که گروه بزرگی از جوانان مخالف مرسی را رهبری می‌کند، و دیگر معترضان، راه‌پیمایی‌ای چند میلیونی در شهرهای مصر ترتیب دادند و از محمد مرسی خواستند از مقام خود کناره گرفته و انتخاباتی زودهنگام برگزار کند.

در پی آن، ارتش به طرف‌ها دو روز ضرب‌الاجل داد تا به تفاهم برسند.

مرسی و دولت او این ضرب‌الاجل و نیز انتخابات پیش از موعد را رد کردند؛ ارتش نیز پس از دو روز او را از قدرت برکنار کرد و دولت موقت تشکیل داد.

از آن زمان بحران مصر با فراز و نشیب‌هایی ادامه داشته در برخی موارد، از جمله طی دو روز گذشته، ابعاد خونباری به خود گرفته است.

سازمان‌های بین‌الملی و بسیاری از کشورهای خارجی از طرف‌ها خواسته‌اند از خشونت دوری کرده و به گفت‌وگو رو بیاورند.

اخوان‌المسلمین و هواداران محمد مرسی، سرنگونی رئیس‌جمهوری را کودتا نامیده‌اند و به اعتراضات خود ادامه داده‌اند.

مخالفان مرسی نیز از ارتش حمایت کرده و محمد مرسی و دولت او را به پیشه گرفتن منشی تمامیت‌خواهانه متهم کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG