لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

دادستانی مصر از آغاز تحقيقات درباره شکایت ها علیه مرسی خبر داد


دادستانی مصر روز شنبه اعلام کرد، درباره شکايت‌ها مطرح شده عليه محمد مرسی، ریيس جمهوری برکنار شده اين کشور و شماری ديگر از اعضای گروه اخوان المسلمين تحقیق می کند.

در این شکایت ها محمد مرسی و اعضای اخوان المسلمین به برقراری تماس با طرف‌های خارجی، تحريک به قتل تظاهر کنندگان و آسيب زدن به اقتصاد مصر متهم شده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در بيانيه دادستانی مصر آمده است که در حال تدوين گزارش‌ها و شکايت‌ها است تا اعضای دادستانی تحقيقات و بازجويی از متهمان را آغاز کنند.

اين بيانيه اما به هويت شکايت کنندگان اشاره‌ای نکرده است.

در بيانيه دادستانی مصر آمده است: «شکايت‌ها و گزارش‌ها مرسی و ديگران را به تماس با طرف‌های خارجی با هدف آسيب زدن به منافع ملی کشور، جنايت، قتل تظاهر کنندگان مسالمت آميز و تحريک به آنجام آن، در اختيار داشتن اسلحه و مواد منفجره، تعرض به پايگاه‌های نظامی، آسيب رسانی به امنيت کشور و اقتصاد آن متهم می‌کنند.»

نظام قضايی مصر اجازه تحقيق درباره شکايت‌هايی را که پليس يا هر شهروندان مطرح کند، داده است.

بيانيه دادستانی مصر، نام هشت شخصيت اسلامگرا را که قصد بازجويی از آن‌ها را دارد، ذکر کرده است. محمد بديع ، رهبر گروه اخوان المسلمين و عصام العريان، نايب رئيس حزب آزادی و عدالت شاخه نظامی اخوان المسلمين، از جمله آن‌ها است. مهدی عاکف، رهبر سابق اخوان المسلمين و محمد البلتاجی، محمود غزلان، صفوت حجازی و عصام سطان، از رهبران اين گروه اسلام گرا، ديگر شخصيت‌هايی است که نام آن‌ها در بيانيه دادستانی ذکر شده است.

ده روز پيش، ارتش مصر، مرسی را که نخستين رئيس جمهور مصر انتخاب شده در انتخابات آزاد پس از انقلاب دو سال و نيم پيش اين کشور است، برکنار کرد. اين اقدام پس از چند روز تظاهرات صد‌ها هزار نفر از مخالفان مرسی با خواست استعفای او صورت گرفته است. از مرسی هم اکنون در يک مکان نا‌معلومی که گفته می‌شود يکی از پايگاه‌های نظامی است، نگهداری می‌شود. ارتباط‌ها ميان او و جهان خارج هم قطع شده است.

محمد بديع و عصام العريان از جمله رهبران گروه اخوان المسلمين هستند که پيش از اين حکم آن‌ها به اتهام تحريک به خشونت، صادر شده است.

ايالات متحده آمريکا و آلمان خواستار آزادی مرسی و ديگر رهبران اخوان المسلمين شده‌اند.

ارتش، برکناری مرسی را با «به خيابان آمدن ميليون‌ها نفر عليه او» توجيه می‌کند. اخوان المسلمين اما زير بار نرفته و با «کودتا» توصيف کردن برکناری مرسی، تاکيد می‌کند به اعتراض‌های خود تا زمان بازگشت او به قدرت، ادامه می‌دهد.

عصام العريان نايب رئيس حزب آزادی و عدالت بازوی سياسی گروه اخوان المسلمين، در صفحه فيس بوک خود، خواستار ادامه تجمع‌ها و راهپيمايی‌ها در سراسر مصر در روز دوشنبه، با خواست بازگشت مرسی به قدرت شده است.

اين در خواست ساعاتی پس از تظاهرات ده‌ها هزار نفر از هواداران مرسی در قاهره صورت گرفته است.

هواداران مرسی شامگاه جمعه و بامداد شنبه، خود را به نزديکی ميدان التحرير، محل اصلی تجمع مخالفان او و همچنين محوطه کاخ اتحاديه، يکی از کاخ‌های رياست جمهوری رساندند.

آن‌ها همچنين قصد دارند تظاهراتی روبروی پايگاه گارد رياست جمهوری و وزارت دفاع راه اندازی کنند.

ارتش مصر با انتشار اطلاعيه‌ای، به تظاهر کنندگان نسبت به نزديک شدن به پايگاه‌های نظامی هشدار داد.

هفته گذشته درگيری ميان هواداران مرسی و نيروهای پليس و ارتش روبروی ساختمان گارد رياست جمهوری، دستکم ۵۳ کشته برجای گذاشت.
XS
SM
MD
LG