لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۵

«صدها هزار» نفر از مخالفان و هواداران مرسی به خیابان‌ها آمدند


بنا به گزارش‌ها نیروهای امنیتی تلاش می‌کنند تا بین مخالفان و هواداران مرسی دیوار حائلی ایجاد کنند
بنا به گزارش‌ها نیروهای امنیتی تلاش می‌کنند تا بین مخالفان و هواداران مرسی دیوار حائلی ایجاد کنند
مخالفان محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر، روز یک‌شنبه شانزدهم تیر ماه به‌طور عمده در میدان تحریر قاهره تجمع کرده‌اند در سوی دیگر نیز هواداران او در برابر مقر گارد ریاست‌جمهوری جمع شده‌اند.

آمار رسمی در مورد هیچ یک از دو تجمع منتشر نشده است؛ اما بنا بر گزار‌ش‌ها با گذشت زمان بر تعداد راهپیمایان افزوده شده است.

رویترز در ساعات پایانی شب تعداد تجمع‌کنندگان را «صدها هزار» نفر عنوان کرد.

ادامه تجمعات مصر دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که هوادارن محمد مرسی و گروه اسلام‌گرای اخوان‌المسلمین روز جمعه به خیابان‌های شهرهای مختلف آمدند و با مخالفان او و ارتش در چندین شهر درگیر شدند.

درگیری‌های روز جمعه مصر بیش از ۳۵ کشته و صدها زخمی برجای گذاشت و بر شدت تنش و بحران در مصر افزود.

یک هفته پیش جنبش تمرد (شورش) که گروه بزرگی از جوانان مخالف مرسی را رهبری می‌کند، و دیگر معترضان، راه‌پیمایی‌ای چند میلیونی در شهرهای مصر ترتیب دادند و از مرسی خواستند از مقام خود کناره گرفته و انتخاباتی زودهنگام برگزار کند.

در پی آن، ارتش به طرف‌ها دو روز ضرب‌الاجل داد تا به تفاهم برسند.

مرسی و دولت او این ضرب‌الاجل و نیز انتخابات پیش از موعد را رد کردند؛ ارتش نیز پس از دو روز او را از قدرت برکنار کرد و دولت موقت تشکیل داد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید معترضان به مرسی روز یک‌شنبه پرچم بزرگی را حمل می‌کردند که بر آن نوشته شده آنچه رخ داد «کودتا نبود بلکه انقلاب بود».

خبرگزاری‌ها از تجمعات مشابهی در شهر اسکندریه مصر خبر داده‌اند. در درگیری‌های روز جمعه، اسکندریه نیز مانند قاهره صحنه زد و خوردهای خونین میان دو طرف بود.

مخالفان مرسی به‌طور عمده از سرنگونی مرسی به دست ارتش حمایت کرده‌اند در حالیکه هواداران محمد مرسی آن را «کودتا» نامیده‌اند. محمد مرسی یک سال پیش با کسب کمی بیش از نیمی از آرا در انتخابات همگانی در این کشور که در پی سرنگونی حسنی مبارک، دیکتاتور پیشین مصر، برگزار شد به قدرت رسید.

روز یک‌شنبه هوادارن مرسی نیز در برابر مقر گارد ریاست‌جمهوری، جایی که رئیس‌جمهوری برکنار شده در آن نگه‌داری می‌شود تجمع کردند.

روزنامه اهرام مصر می‌گوید اعضای جنبش تمرد و هواداران آن، روز یک‌شنبه از انتخاب محمد البرادعی به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت نیز حمایت کرده‌اند.

تنها یک روز پیش از این، خبرهایی منتشر شد که حکایت از انتخاب این سیاستمدار مصری و مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به عنوان نخست‌وزیر موقت مصر داشت.

اما ساعاتی پس از انتشار این اخبار یک سخنگوی رئیس‌جمهور موقت اعلام کرد او از جمله کسانی‌ست که در صدر فهرست برای گرفتن این پست قرار دارد.

احزابی مانند نور، که پس از اخوان‌المسلمین بزرگ‌ترین حزب اسلام‌گرای مصر به شمار می‌رود با نخست وزیری برادعی مخالفت کرده‌اند.

محمد البرادعی، نماینده لیبرال‌ها و چپ‌های مصر به شمار می‌رود.

یک عضو ارشد حزب نور صبح روز یک‌شنبه در توضیح مخالفت با برادعی گفت که برای این پست به یک تکنوکرات نیاز است و از سوی دیگر باید به قطبی شدن جامعه نیز خاتمه داد.

اخوان‌المسلمین نیز نخست‌وزیر محمد البرادعی را رد کرده است.

هرچند سران حزب نور از جمله کسانی بودند که در زمان انتشار بیانیه برکناری مرسی در کنار فرمانده ارتش مصر قرار داشتند، اما در میان سیاستمداران معترض به رئیس‌جمهوری پیشین، این نگرانی وجود دارد که این حزب به سوی اخوان‌المسلمین سوق پیدا کند. نمایندگان نور در انتخابات پارلمانی دو سال پیش نزدیک به یک چهارم کرسی‌ها مجلس را از آن خود کردند.

طی دو روز گذشته کشورهای مختلفی از آمریکا تا روسیه و ایران و نیز سازمان ملل متحد نگرانی خود را از شدت گرفتن بحران و دودستگی در مصر ابراز کردند.
XS
SM
MD
LG