لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

ابهام در مورد خبر نخست‌وزیری محمد البرادعی در مصر


روز شنبه اخباری در مورد انتخاب محمد البرداعی به عنوان نخست‌وزیر انتقالی دولت موقت در مصر منتشر شد، اما اکنون خبرها به نقل از رییس‌جمهوری موقت این کشور حکایت از آن دارد که او هنوز «به‌طور رسمی» به این مقام نرسیده است.

در اخبار اولیه منتشر شده گفته شده بود که اخوان‌المسلمین با انتخاب او در مقام نخست‌وزیری مخالف است. روزنام الاهرام مصر در عین حال گفته بود حزب اسلامی و سلفی «نور» که در جریان سرنگونی محمد مرسی، به دیگر معترضان به او پیوسته بود، نیز موافق این موضوع نیست.

گزارش‌ها از حمایت گروه دیگری از مخالفان مرسی از او می‌گویند.

یه گزارش الاهرام، احمد امام، از رهبران حزب «مصر قدرتمند» در بیان حمایت مخالفان مرسی از برادعی گفته است آنها «کسی را می‌خواهند که در انتخاب وزیران آزادی عمل داشته باشد و در برابر فشار‌ها کوتاه نیاید و البرادعی چنین کسی‌ است».

محمود بدر، از رهبران جنبش اعتراضی «تمرد» (شورش) که به‌طور عمومی از جوانان مصری تشکیل شده و تاثیر زیادی در رخداد‌های مصر دارد، نیز در توئیتر خود از نخست‌وزیری برادعی حمایت کرده است.

محمد البرادعی، از چهره‌های مخالفت محمد مرسی و مدیر کل پیشین آژانس انرژی اتمی است.

خبرگزاری مصر گفته است او و عدلی منصور، رییس‌جمهوری موقت مصر، روز شنبه با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

برادعی که نامی آشنا در پرونده اتمی ایران است، از جمله کسانی بود که در کنار ژنرال عبدالفتاح سیسی، وزیر دفاع، در هنگام انتشار رسمی خبر سرنگونی محمد مرسی حضور داشت.

برادعی نماینده لیبرال‌ها و چپ‌های مصر به شمار می‌رود و در جریان اعتراضات به حکومت حسنی مبارک در سال ۲۰۱۱ به عنوان چهره‌ای معترض به طور جدی وارد دنیای سیاست در مصر شد.

او برنده جایزه صلح نوبل است و پیشتر نیز از چهره‌های مخالف اخوان‌المسلمین به شمار می‌رفت.

انتخاب «احتمالی» او به عنوان نخست‌وزیر موقت در حالی انجام می‌شود که مصر صحنه درگیری‌ها و دودستگی سیاسی و اجتماعی پس از برکناری محمد مرسی از مقام ریاست جمهوری است.

روز جمعه و شنبه، اخوان‌المسلمین همراه با دیگر هواداران محمد مرسی دست به تظاهرات در حمایت از رییس‌جمهوری برکنار شده و در مخالفت با دولت موقت زدند. روز جمعه این تظاهرات به درگیری‌هایی خونین با ارتش و مخالفان مرسی انجامید که دست‌کم ۳۶ کشته برجای گذاشت.

مخالفان مرسی نیز پیشتر گفته بودند که در روز یک‌شنبه به خیابان‌ها می‌آیند تا حمایت دوباره خود را از سرنگونی او نشان دهند.

رییس دولت موقت مصر، روز شنبه با وزیر کشور و رییس ستاد ارتش دیدار و در مورد درگیری‌های خونبار چهاردهم تیر ماه گفت‌وگو کرد.

ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل در ساعت‌های گذشته با انتشار بیانیه‌هایی در مورد خشونت‌های رخ داده ابراز نگرانی کرده و از طرفین خواسته‌اند تا به درگیری‌ها پایان دهند.

بنا بر گزارش‌ها در درگیری‌های روز جمعه همچنین دست کم هزار نفر زخمی شده‌اند. طی یک هفته اعتراض‌ها به محمد مرسی و هواداری از او، دست کم ۷۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG