لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

ائتلاف مالکی در نخستین رای‌گیری در عراق پس از خروج آمریکا پیروز شد


نوری مالکی، نخست وزیر عراق، در زمان رای‌گیری برای اتخابات شوراهای محلی
نوری مالکی، نخست وزیر عراق، در زمان رای‌گیری برای اتخابات شوراهای محلی
در نخستین رای‌گیری از زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق، ائتلاف سیاسی به رهبری نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، توانست در انتخابات شورهای محلی به پیروزی دست پیدا کند.

این انتخابات دو هفته پیش برگزار شده بود و شمارش آرا تا روز شنبه ادامه داشت.

هواداران آقای مالکی با وجود پیروزی در هفت استان از دوازده استان عراق، همچنان برای گزینش مقام‌های عالی استانی و محلی نیاز دارند تا با گروه‌های دیگر ائتلاف بزرگ‌تری را تشکیل دهند.

انتخابات دو هفته پیش از سوی ناظران و رسانه‌ها، آزمونی برای دولت عراق به شمار می‌رفت، چرا که برای نخستین بار از یک سال و نیم پیش، یعنی از زمان خروج نیروهای آمریکایی از آن کشور برگزار می‌شد.

مهم‌ترین رقیب ائتلاف نخست وزیر عراق در این انتخابات، حزب العراقیه بود که گروهی سنی‌مذهب به شمار می‌رود و نتوانست به نتیجه چشم‌گیری دست پیدا کند.

سال آینده میلادی در عراق انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود که نتیجه انتخابات شورایی اخیر، می‌تواند معیاری برای آن باشد.

احمد علی، کارشناس مرکز مطالعاتی «استادی آف وار» در واشینگتن، به خبرگزاری رویترز می‌گوید این انتخابات نشان می‌دهد که در پارلمان آینده به سختی می‌توان دولتی فراگیر تشکیل داد.

به گفته این کارشناس امور عراق، به نظر می‌رسد که ائتلاف‌ با گروه‌های کوچک و بزرگ، همچنان تنها راه تشکیل دولت در عراق باشد.

عراق در زمان برگزاری انتخابات شورایی، صحنه خشونت‌ها و بمب‌گذاری‌های زیاد بود، به طوریکه سازمان ملل متحد، ماه گذشته میلادی را خونین ترین ماه طی پنج سال گذشته در عراق نامید.
XS
SM
MD
LG