لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

۱۰ تن در پی انفجار يک خودرو در نزديکی بصره کشته شدند


تصویر ناآرامی های بصره، مربوط به سال ۲۰۰۳
تصویر ناآرامی های بصره، مربوط به سال ۲۰۰۳
همزمان با گذشت ده سال از حمله نظامی به عراق و برکناری حکومت صدام حسين، ديکتاتور سابق اين کشور، عراق شاهد ناآرامی بود و در جريان انفجار يک خودروی بمبگذاری شده در بصره، دستکم ۱۰ تن کشته شده و شماری هم زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز يکشنبه ۲۷ اسفندماه، نيروهای پليس محلی بصره گفته اند اين انفجار در يک ايستگاه اتوبوس در ۱۸ کيلومتری شمال بصره روی داده است. يک خودروی ديگر هم در غرب بصره منفجر شد که درپی آن دو تن زخمی شدند.

اين گزارش می گويد در روزهای اخير ناآرامی ها و خشونت ها در مرکز عراق و مناطق سنی نشين که مخالف سياست های دولت حاکم با اکثريت شيعه است، بيشتر شده است.

شبه نظاميان سنی و برخی گروه های مرتبط با گروه تروريستی القاعده ضمن حمله به مراکز دولتی، مراکز شيعه نشين را هم هدف حملات خود قرار می دهند.

روز پنجشنبه هفته گذشته هم در جريان يک سری بمبگذاری در بغداد، بيش از ۲۰ تن کشته شدند. نزديک به چهار هفته پيش هم شماری انفجار در مناطق شيعه نشين عراق روی داد که القاعده عراق مسئوليت آن را برعهده گرفت.

القاعده عراق با نام « دولت اسلامی عراق»، در اطلاعيه ای اينترنتی اعلام کرد که اين انفجارها را برای انتقامجويی از – به گفتهٔ اين گروه – «جنايات حکومت شيعهٔ عراق عليه سنی ها» انجام داده است.

در انفجارهای مزبور در مناطق شيعه نشينی مانند شهرک صدر و حبيبيه، دستکم ۲۸ نفر کشته و بيش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

در ماه ژانويه بيش از ده انفجار انتحاری در عراق انجام گرفته و از دوماه پيش، اعتراضات سنی ها به دولت نوری المالکی، نخست وزير شيعهٔ عراق، افزايش يافته است.

حدود ده سال پیش، ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا به عراق حمله نظامی کرده و دولت صدام حسین را برکنار کرد. هرچند به تدریج کنترل امنیتی عراق به دولت این کشور واگذار شده ولی هنوز ناآرامی ها و خشونت ها در این کشور دیده می شود.
XS
SM
MD
LG