لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

حمایت دوباره اردوغان از قطر: «خواسته‌های کشورهای عربی غیرقابل‌قبول است»


رجب طیب اردوغان گفته است «این شروط ۱۳ گانه تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست»
رجب طیب اردوغان گفته است «این شروط ۱۳ گانه تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست»

رئیس‌جمهوری ترکیه بار دیگر از دوحه حمایت کرده و همزمان با قطر، که شروط کشورهای عربی برای ازسرگیری روابط را رد کرده، گفته‌ این خواسته‌ها «تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیستند».

عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین، بامداد ۱۵ خرداد، اعلام کردند روابط دیپلماتیک خود با قطر را، به‌خاطر آن‌چه «حمایت قطر از تروریسم» یا «حفاظت از امنیت ملی» خود نامیده‌اند، قطع می‌کنند. این کشورها تمام مسیرهای ورودی و خروجی به قطر را نیز مسدود کرده‌اند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

دو هفته بعد آن‌ها، یک فهرست شامل ۱۳ شرط را برای ازسرگیری روابط با قطر ابلاغ کردند؛ در میان این شروط قطع روابط دیپلماتیک با ایران، تعطیل کردن شبکه الجزیره و شماری دیگر از رسانه‌های مورد حمایت دوحه، و نیز پایان دادن به همکاری‌های نظامی با ترکیه در خاک قطر است. قطر این شروط را رد کرده و کشورهای عربی نیز تهدید کرده‌اند که اقدامات بیشتری علیه دوحه در پیش خواهند گرفت.

دولت ترکیه که پیش از این نیز از دوحه حمایت کرده بود، بار دیگر بر پشتیبانی خود تاکید کرده‌است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، ۱۴ تیر ماه در مصاحبه‌ای با شبکه «فرانس ۲۴» گفته است «این شروط ۱۳ گانه تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست» و برخی از آن‌ها «به‌معنی نادیده گرفتن» حاکمیت ملی آن کشور است. دوحه نیز پیشتر گفته‌های مشابهی را مطرح کرده بود. اما کشورهای قطع‌رابطه‌کننده می‌گویند قصد دخالت در امور داخلی قطر را ندارند و خواستار مقابله با مشکلاتی مانند افراطی‌گری در منطقه ویا تامین منابع مالی برای «گروه‌های تروریستی» هستند.

رجب طیب اردوغان در مصاحبه با «فرانس ۲۴» گفته کشورش همچنان به قطر «وفادار می‌ماند» و اگر دوحه از آنکارا بخواهد تا به همکاری‌های نظامی یا حضور در پایگاه‌های آن کشور خاتمه دهد، ترکیه نیز چنین خواهد کرد. اردوغان می‌گوید هنوز چنین درخواستی از سوی قطر مطرح نشده‌است.

بنا بر گزارش‌ها هر دو کشور ترکیه و ایران، طی هفته‌های گذشته اقدام به ارسال مواد غذایی و دیگر مایحتاج معمول به قطر کرده‌اند. آسمان ایران در عین حال محل گذر بخش بزرگی از پروازهای هواپیمایی قطر شده‌است.

از زمان آغاز بحران کشورهای عربی، دو گروه از نیروهای نظامی ترکیه همراه خودروهای زرهی به قطر اعزام شده‌اند.

روز گذشته رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد این شورا قصد دخالت در تنش‌های پیش‌آمده را ندارد و دوحه، و عربستان و متحدانش، باید خود این مشکل را حل کنند.

XS
SM
MD
LG