لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

سفیر چین در سازمان ملل: شورای امنیت قصد ورود به مسئله قطر را ندارد


نمایی از دوحه، پایتخت قطر
نمایی از دوحه، پایتخت قطر

نماینده چین در سازمان ملل متحد می‌گوید شورای امنیت این سازمان، به قطر گفته این نهاد قصد ورود به بحران دیپلماتیک پیش آمده میان دوحه، و عربستان و متحدانش را ندارد و آن‌ها باید خود این مشکل را حل کنند.

گفته‌های لیو جـِی، نماینده جمهوری خلق چین در سازمان ملل، دربرگیرنده این پیام است که شورای امنیت سازمان ملل متحد دخالتی در تنش‌های اخیر نخواهد کرد.

محمد بن ‌عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، هفته گذشته با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد دیدار کرده و بنا بر گزارش‌ها با آن‌ها در مورد قطع رابطه عربستان، مصر، بحرین و امارات و اختلافات پیش‌آمده، گفت‌وگو کرده بود.

لیو جـِی، سفیر چین در سازمان ملل، کشوری که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را عهده‌دار است، ۱۲ تیر ماه گفته بهترین راه «مذاکره» بین خود کشورهای عربی است: «بهترین راه این خواهد بود که کشورها برای پیدا کردن راه‌حل، با استفاده از گفت‌وگو و مذاکره میان خود، به همکاری روی بیاورند. چراکه ما گزینه دیگری را برای آن نمی‌بینیم».

این دیپلمات ارشد چین تاکید کرده است، پکن از هر راه و روشی که در نهایت به آب شدن یخ روابط میان کشورها و بازگشت آن‌ها به حسن هم‌جواری بیانجامد، استقبال می‌کند.

همزمان با همین سخنان وزیر خارجه آلمان نیز گفته‌است بهترین راه برای حل مسائل پیش‌آمده بین قطر و چهار کشور عربی باید دست یافتن به «توافقی فراگیر در منطقه برای جلوگیری از تامین مالی تروریسم» باشد.

زیگمار گابریل در ریاض با عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، دیدار کرده و در عین حال گفته‌است به‌نظر او دیگر دولت‌های عرب قصد زیر سوال بردن حاکمیت قطر را ندارند.

عربستان، بحرین، مصر و امارات متحده عربی، تا نیمه‌شب یکشنبه به قطر فرصت داده بودند که شروط ۱۳ گانه مورد درخواست آنها را اجرا کند. این فهرست، از جمله خواستار کاهش روابط با ایران، پایان دادن به فعالیت شبکه الجزیره و برچیدن پایگاه‌های نظامی ترکیه است. ریاض و متحدانش، مهلت خود را دو روز دیگر تمدید کرده‌اند، هرچند وزیر خارجه قطر روز دوشنبه به کویت رفت و پاسخ دوحه به این شروط را تسلیم امیر کویت، میانجی میان این کشور‌ها، کرد.

XS
SM
MD
LG